Konverteringsoptimalisering (CRO)
Konverteringsoptimalisering (CRO) handler om å få en større andel av de som besøker nettsidene dine til å gjøre det du ønsker at de skal gjøre; å konvertere. I RED Performance setter vi dette arbeidet sentralt i enhver vellykket digital satsing.
For kunder som ønsker å hente maksimalt ut av trafikken de får til nettstedet sitt, tilbyr vi en rekke tjenester innenfor konverteringsoptimalisering. Mange setter likhetstegn mellom A/B-testing og optimalisering av konverteringsrate, men vi arbeider med en helhetlig og kontinuerlig tilnærming.
Arbeid med å optimalisere konvertering er en prosess der vi sørger for å veksle mellom ulike former for analyser, tester eller tiltak.
Om en nettbutikk har 3% konverteringsrate, forlater hele 97% av de besøkende nettsiden uten å ha handlet. Ved å optimalisere nettbutikken for salg kan vi endre på dette bildet, slik at en større andel besøkende handler.
Men hva er en konvertering for deg som ikke selger produkter online – hvordan kan man optimalisere et nettsted for slikt? Da er det viktig å forstå at alle nettsted har en målsetning. Noe så enkelt som å spre informasjon til en spesifikk målgruppe eller skape engasjement rundt en sak eller et konsept, kan være formålet med et nettsted. Vi jobber for å forbedre nettsteders evne til å nå sine mål.
Helhetlig analyse av ditt nettsted
Ved først å utføre en grundig analyse av ditt nettsted, finner vi problemer som senker konverteringsraten. Etter analysen gir vi konkrete forslag til forbedringer eller hypoteser som bør A/B-testes, for på den måten å øke konverteringsraten. Andre ganger gjør vi funn som krever direkte involvering av målgruppen for nettstedet, gjennom brukertesting.
Best Practice-analyse
Ofte opplever vi at nettsteder har mangler som bør rettes uten testing. Dette kan være rene UX-feil og andre konverteringsdrepere. Gjennom vårt arbeid erverver vi mange slike erfaringer. Dette er sånn sett en ren erfaringsbasert analyse, der vi gjør en gjennomgang av utforming og funksjonalitet i henhold til «best practice».
Teknisk analyse
I den tekniske analysen ser vi på nettstedets konverteringsrate opp mot aspekter som nettstedshastighet, besøkendes nettlesere og enheter. Analysen kan for eksempel finne at konverteringsraten på Internet Explorer 9 er 50% dårligere enn på Chrome 43.
Klikkanalyse ved hjelp av heatmaps
Ved å analysere heatmaps av nettstedet, får vi innsikt i hvordan besøkende navigerer. For eksempel hvilke lenker eller bannere de klikker på – eller ikke klikker på. Heatmaps gir også innsikt i om brukerne scroller, og hvor store deler av siden størsteparten av besøkende faktisk ser. Denne innsikten er med på å danne grunnlaget for hypoteser som kan bekreftes eller avkreftes med testing.
Brukertesting og kvalitative analyser
Hva tenker folk når de besøker nettstedet ditt? Hva føler de? Hva driver dem til å gjøre den handlingen du ønsker? Gjennom brukertesting finner vi problemer ved nettstedet som vi kun kan finne ut av ved å observere og snakke med besøkende.
I samarbeid med vårt søsterselskap SeeYou, kan vi levere et litt annerledes brukertesting-produkt. Ved å kombinere 20-års erfaring fra SeeYous kundestrømsanalyser innen klassisk retail, med konverteringsoptimaliseringslogikk kan vi skape helt nye muligheter sammen med våre kunder.
A/B-testing
Får vi flere salg i nettbutikken med større produktbilder på kategorisidene? A/B-testing gir deg svar på om hypoteser fra analysene stemmer. Ved å sende 50% av trafikken til den originale versjonen og 50% til en ny versjon der man tester hypotesen, får du tallenes tale på hvilken løsning som lønner seg.
RED Performance holder tak i alle aspektene rundt A/B testing, utvikling av variasjoner, implementasjon og tolking av resultater. Her er vi også plattform uavhengig, men kjører stort sett våre tester i Optimizely.