Affiliate-markedsføring
Affiliate markedsføring er ikke en kanal alene, men en form for partnerskap og betalingsmodell. For eksempel: en butikk har partnere som genererer trafikk og til slutt salg. Til forskjell fra å betale penger for annonsevisninger eller klikk, betaler butikken isteden kun en provisjon per salg til sine affiliates. Derfor omtales affiliate markedsføring ofte som en lavrisikotaktikk på grunn av sin «paid on performance»-modell.
Det finnes like mange typer av affiliates som det finnes forretningsmodeller. Noen av de vanligste typene er imidlertid blogger/nisjesider, sider som sammenligner priser, shoppingguider og sider for rabattkoder.
Fordeler med affiliate marketing
- Nå nisjepublikum med høy konverteringsgrad
- Kontinuerlig aktivitet eller kampanjedrift
- «Paid on performance»-modell
Risiko knyttet til affiliates
- Kannibalisering av andre aktiviteter
- Betale flere ganger for samme salg/lead (duplisering)
- Ukorrekt representasjon av merkevare
- Juks for å få provisjon
Vår rolle innen affiliate marketing
RED Performance er ikke en affiliate. Vi er heller ikke et affiliate nettverk. Vi er en rådgivende part som hjelper deg å gjøre riktige strategiske valg, samt overvåke og optimalisere aktiviteten. Vi anbefaler affiliate marketing til våre partnere/annonsører som vi mener kan ha potensiale i denne kanalen.
Ved oppstart:
- Avtale med nettverk
- Vilkår for affiliates gjennom å analysere all markedsaktiviteten
- Miks av affiliates og kvalitetssikring
- Få riktig teknikk på plass for sporing og deduplisering (unngå å betale flere ganger per salg/lead)
Pågående:
- Overvåking av aktiviteten (juks, kvalitetssikring, deduplisering etc..)
- Optimalisere miksen av affiliates, provisjonsmodeller, tilbud, annonser, med mer