Bakgrunn
Dette caset tar for seg hvordan vi brukte innsikt fra DM-universet til å forbedre den geografiske målrettingen i den digitale annonseringen. Som en konsekvens av den fallende dekningen på DM, har vi økt investeringen online med mål om å øke dekningen, styrke kjennskapen til Hageland (spesielt lokalt) samt øke antall besøk til butikk.
For Hagelands 100 hagesentre vet vi at det er store variasjoner i hvor langt brukeren er villig til å reise, spesielt i distrikter vs. byer.
Hageland vil bygge lokal kjennskap til sine hagesentre, men har ikke hatt lokale avsendere på sin betalte kommunikasjon (Hageland sentralt har stått som avsender) eller på DM-utsendelser.Ved å ikke ta hensyn til variasjonen i reisevillighet rundt de ulike hagesentrene, får vi en upresis målretting som gjerne blir for smal i distriktene og for bred i byene.
Målsetting
- Øke dekningen
- Styrke kjennskap til Hageland (spesielt lokalt)
- Forbedre den geografiske målrettingen i den digitale annonseringen
Hva ble gjort?
Her brukte vi innsikt fra Bring sine kundetetthetsanalyser og kjøreavstandsberegninger for å sette den geografiske målrettingen. Denne innsikten kombinert med oppsett av Facebook Store Visits gjorde at vi kunne lage en skalerbar løsning med en langt mer reell radius for de 100 hagesentrene.
Fra januar-juni 2018 førte løsningen til at vi kunne opprette 2200 unike annonser med lokal avsender på en enkel og kostnadseffektiv måte.
Resultater
- Dette har ført til en økning på både uhjulpet og hjulpet kjennskap med henholdsvis 4.9 og 3 prosentpoeng. Her har vi overgått målene for hele 2018 i juni i år.
- 34 % flere vet hvor sitt nærmeste Hageland-senter er.
- Vi har hatt en økning i omsetning i kampanjeperioder på 11.6 %.
- Kampanjeprodukter har under kampanjeperiodene vi har vært på digitalt også hatt en gjennomsnittlig omsetningsøkning på hele 175.8 %.