Bakgrunn
Aktører i møbelbransjen har de siste årene opplevd økt konkurranse, både fra store, tradisjonelle, aktører og fra nye, rendyrkede digitale aktører. Bohus har høy kjennskap i markedet, hele 95 % av de spurte i fjorårets Hus og hjem-undersøkelse, oppga at de kjenner til Bohus. Samtidig viste undersøkelsen av kundene ikke klarer å skille mellom flere av de store aktørene. Bohus, Skeidar og Møbelringen blir alle oppfattet som relativt like kjeder av kundene.
Målsetting
- Styrke posisjon i markedet og øke markedsandeler
- Øke synlighet og trafikk
- Øke engagement rate
- Øke klikkrate
Hva ble gjort?
For å skape engasjement og interesse rundt innholdet samlet vi alt av data vi hadde tilgang på: salgsdata, data fra markedsundersøkelser, søkedata og engasjementdata fra sosiale medier. Videre kunne vi med større sikkerhet fastslå hva slags innhold som ville skape interesse hos målgruppen og definere vårt innholdsbehov. Ved hjelp av denne fremgangsmåten definerte vi tematikken til et utvalg artikler som skulle publiseres i Bohusmagasinet på bohus.no i løpet av sommeren og høsten for å bygge merkevare.
Resultat
Ved hjelp av en adferdsbasert sporingsmodell målte vi hvordan innholdet fungerte og hvilke steg i AIDA-trakten som ble trigget. Dette gjorde at kommunikasjonen ble bedre tilpasset på tvers av kanalene og det ble skapt bevisstgjøring for merkevaren på et tidlig stadie i kundereisen.
- Organisk søk
20 % bedre organisk synlighet i soverom-kategorien, blant annet 1. plass på det viktigste søkeordet (”seng”). 15 % økt organisk trafikk og hhv. 72 %, 99 % og 51 % økning på transaksjoner, inntekt og konverteringsrate fra organisk søk i soverom-kategorien.
- Paid Social
73 % høyere total engagement rate enn på øvrig annonsering i perioden
- Programmatic / Native Ads
0.29 % klikkrate, 45 % høyere enn standard benchmark på native ads