Vi rekrutterer! Se ledige stillinger

Tips en venn om "10 SEO-tips for nettbutikker"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Med forbehold om tilstrekkelig antall deltakere. Ved en eventuell avlysning varsles dette senest to arbeidsdager før kursdato.

10 SEO-tips for nettbutikker

Rangeringsfaktorene som Google vektlegger endres kontinuerlig, og de faktorene som er viktige i dag, er ikke nødvendigvis de samme faktorene som var viktige for to år siden. Derfor kan det være vanskelig å vite hvordan man skal prioritere SEO-arbeidet i tråd med endringene som skjer.


Bonus! Se video og last ned SEO-presentasjonen fra NXT-konferansen

Hvordan du går frem, avhenger også av hva slags type nettside du har, og hvilken bransje du opererer i. En vanlig oppfatning er at det er vanskeligere å lykkes med effektiv SEO for nettbutikker enn det er for eksempelvis blogger og informasjonssider. Det behøver det ikke nødvendigvis å være, du må bare vite hvordan du skal gå frem. For å hjelpe deg litt på vei, har vi samlet våre aller beste SEO-tips for nettbutikker i denne topp 10-listen.

 

1. Lag en søkebasert innholdsstruktur

En søkebasert innholdsstruktur betyr at innholdet og strukturen på nettsiden er bygget opp på bakgrunn av de ordene folk faktisk bruker når de søker etter produkter. Dersom du velger å kalle en produktkategori hvilestol, mens det ordet folk bruker når de søker er lenestol, vil ikke målgruppen finne produktene dine gjennom organisk søk og du risikerer å miste verdifull trafikk. En søkebasert innholdsstruktur vil ikke bare gi mer trafikk til nettsiden fra organisk søk, du får også en brukervennlig navigering på nettsiden fordi du snakker kundenes språk.

sokeord-seo-nettbutikk

2. Bruk filtre og utlistinger til søkemotoroptimalisering

Ved å sørge for at alle filtervalg og utlistinger som representerer søkefraser blir reelle landingssider med unike url’er, kan du gi et bedre mottak for søket. På den måten kan disse landingssidene rangere for søkefrasene istedenfor generelle kategorisider som inkluderer en rekke ulike produkter. Det betyr at en person som søker etter “rosa blyantskjørt”, blir sendt direkte til landingssiden som utlister rosa blyantskjørt ved å klikke på treffet i resultatlisten. Se for eksempel hvordan Zalando har gjort det på sin utlistingsside for blyantskjørt her.

 

Filter og utlisting seo

 

3. Bruk Google Search Console til å gjøre SEO med umiddelbar effekt

En klikkrateanalyse er en supereffektiv metode for å få maksimalt ut av gode posisjoner. Hvis du allerede har god synlighet på søkeord som er viktig for nettbutikken din, bør du selvfølgelig utnytte dette! Bruk Google Search Console til å identifisere søkeord med god synlighet og lav klikkrate og undersøk hvordan treffet til dette søkeordet ser ut. Dersom du har søkeord med veldig god synlighet som gir lite trafikk, kan det hende at det er en logisk årsak til dette. Er det noe feil med treffet? Blir tittel eller beskrivelse automatisk generert? Er det ikke tydelig nok call-to-action? Ved å optimalisere treff som underpresterer, får du resultater med en gang.

 

Klikkrateanalyse med Google Search Console

 

4. Kjøpsprosessen er viktig i SEO

Hvis du har en nettbutikk, er det helt essensielt å forstå kjøpsprosessen for å oppnå gode SEO-resultater. I mange tilfeller er det ikke tilstrekkelig å kun ha innhold om selve kjerneproduktet, ofte kreves det gjennomtenkt “støtteinnhold” for å oppnå synlighet, spesielt på konkurranseutsatte søkeord. Og dette innholdet må presenteres på en måte som gjør at søkemotorene finner det. Det kan eksempelvis gjøres ved å opprette en blogg med kvalitetsinnhold som går utover selve kjerneproduktet. Selger du for eksempel sko eller klær på nett, er det kjempesmart å ha en indekserbar størrelsesguide på produktsidene. Hvis du selger familiebiler derimot, bør du ha innhold om bilegenskaper som er viktige for din målgruppe, som bagasjerom i dette tilfellet.

 

Kjøpsprosess og seo

 

5. Vis resultat fra tester av dine produkter

Produkttester bør tagges med schema.org-markup for kundevurderinger. Settes det opp riktig, får du vist hvilken vurdering, eller snittvurdering, produktet ditt har fått direkte i resultatlisten i Google. Dersom du har vurderinger på ditt treff, skiller du deg ut. Det er selvsagt viktig å understreke at dårlige vurderinger av produktet er lite hensiktsmessig å ta i bruk, og at juks med resultatene fort kan slå tilbake på deg enten i form av negativ omtale eller ved at Google reagerer ved å gi deg dårligere synlighet.

 

Schema org. markup og vurderinger

6. Ta i bruk Schema.org

Schema org. gjør det mulig for Google å forstå hva innholdet på nettsiden din handler om. Ved å markere innholdet ditt med schema.org, kan du legge til effekter på resultattreffene i Google, såkalte rich snippets. Ikke bare er det lettere for Google å tolke innholdet på siden dersom du har tagget det med schema.org, det vil også gjøre treffet ditt mer appellerende, noe som igjen vil gi bedre synlighet og høyere klikkrate. Det finnes en egen markup for produkter som gjør at du kan inkludere produktinformasjon som pris, tilgjengelighet og produktanmeldelser i treffet. I tillegg til tradisjonelle rich snippets, har man nå også mulighet til å implementere såkalte rich cards på utlistingsider, som gjør det mulig å bli presentert med en slags bildekarusell fra utlistingssiden i resultattreffet. Dette vil mest sannsynlig bli tatt i bruk mer av nettbutikker i tiden fremover.

 

Schema org. markup og rich snippets

 

7. Begrens hva du ber Google om å rangere

Det er ikke uvanlig at nettbutikker ofte har tusenvis av ulike produkter, og da er det fort gjort å få mye duplisert innhold. Et godt tips for å unngå dette, er færre indekserte sider. La det du velger å indeksere være det innholdet som faktisk er unikt – server indrefileten til Google! Ved å sette opp for eksempel noindex, nofollow eller prioriteringer i sitemap.xml på sider som er nesten-unike, kan man unngå duplikater. Dette bør benyttes progressivt for å kontrollere hva som er inkludert i sidekartet. En annen måte å sørge for at det kun er det viktigste innholdet som rangerer i Google, er ved å implementere canonical link element på sider som har svært likt innhold. Dette gjøres ved å peke til den url’en som man ønsker å rangere med. På den måten forteller du Google at “disse to sidene har nesten helt likt innhold, men jeg vil at kun denne siden skal være synlig i søkeresultatet”. Et typisk eksempel på dette, er nettbutikker med produkter som kommer i forskjellige farger og størrelser, da vil innholdet på sidene ofte være det samme selv om url’en endres når man velger en annen farge eller størrelse.

 

Seo og indeksering i Google

 

8. Ta hensyn til bildesøket

Dersom produktet ditt er visuelt, eller kjøpsprosessen innebærer visuell research, er det en fordel å være synlig i bildesøket til Google. Bildesøktreff kommer ofte høyt opp i resultatlisten og for mange som vurderer å kjøpe noe, starter gjerne reisen i bilder. For å bli synlig med produktbilder i Google, holder det ikke bare å optimalisere teksten på siden, da må også bildene optimaliseres. Det gjør man ved å legge til en optimalisert bildetekst, et såkalt alt attribute, på bildet. Denne teksten må optimaliseres på bakgrunn av hva folk søker etter. Mange velger å legge inn en kode som automatisk genererer alt attribute utifra produktnavn. Dette er ikke alltid fordelaktig, da produktnavnet ikke nødvendigvis gjenspeiler søkefrasene som folk faktisk bruker. Eksempelvis er det mer hensiktsmessig å være synlig på “DJI drone” enn “DJI Spreading Wings S900 + A2 MCU + Z15 GH4”, som er produktnavnet i dette tilfellet. Et annet smart tips er å plassere logoen din på bildene, dette er et kraftig grep for å gjøre effektiv merkevarebygging dersom du allerede har god synlighet i bildesøket.

 

Bildesøk i Google

9. Youtube og optimalisering av video

YouTube er den nest største søkemotoren i verden, men det er få aktører som jobber med video som tar hensyn til dette. Denne kanalen er spesielt effektiv for å gjøre SEO-branding, og bør utnyttes i mye større grad for å oppnå merkekjennskap i markedet. For å få til dette, er det ikke tilstrekkelig å bare lage en film om et tema, eller et produkt, som er populært i søk – filmen må også optimaliseres i YouTube. Ved å legge inn optimalisert tittel og beskrivelse, samt lenker til relevante produkt- eller utlistingssider kan man oppnå synlighet i søkemotorene med filmen. I tillegg bør filmene inneholde en beskrivelse på minst 250 ord som inkluderer de viktigste søkeordene. Det er denne beskrivelsen som forteller Google hva filmen handler om, så det er følgelig enklere å oppnå synlighet med filmen dersom beskrivelsen er optimalisert for de riktige søkeordene. Videoer kan blant annet være effektivt i forbindelse med promotering av nye produktlanseringer.

 

SEO-optimalisering av videoer

 

10. Størst først: Optimaliser produkttekster der det gir mest effekt

Prosessen med søkemotoroptimalisering (SEO) baserer seg på å først finne ut hvilke søkeord som er mest effektive å være synlig på, og så ta posisjon på de mest effektive søkeordene først. Hvilke produkter eller problemer som produktene dine løser, søkes det mest på? Hvis du har identifisert hvilke produkter som er mest populære i søk, er det enklere å bestemme i hvilken rekkefølge de ulike produkttekstene skal prioriteres. Etterspørselen i søk gjenspeiler ofte etterspørsel i markedet generelt, så dersom produktene som er mest populære i søk har gode produkttekster, vil de også fungere bra i andre kanaler som betalt søk og sosiale medier.

 

SEO og optimalisering av produkttekster

 

Vi håper at denne listen gjør det litt enklere for dere som arbeider med nettbutikker å effektivisere SEO-arbeidet, og forhåpentligvis vil innsatsen gi gode resultater!

Hageland

Bohus

SEO for re:member

NAF

Varmefag

Inkmann

SpareBank 1

Hyundai

Proteinfabrikken

Hi-Fi Klubben

Interflora

Get Inspired

Google-sertifikat Bra søk-badge
RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler