Vi rekrutterer! Se ledige stillinger

Tips en venn om "10 Google Analytics-tips for nettbutikker"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Med forbehold om tilstrekkelig antall deltakere. Ved en eventuell avlysning varsles dette senest to arbeidsdager før kursdato.

RED Gruppen

10 Google Analytics-tips for nettbutikker

Google Analytics er det mest populære verktøyet for webanalyse for norske nettbutikker. Det er mange muligheter for bruk og ikke minst oppsett. Viktige tillegg som Enhanced Ecommerce og Attribusjonsmodellering er spesielt nyttig for deg som driver en nettbutikk.

Denne topp 10-listen er langt fra uttømmende og hvilke tips som er best for deg avhenger av hva slags type nettbutikk du har. Volum, kategori og nedslagsfelt er helt avgjørende.

Dersom du har spørsmål om Google Analytics for nettbutikker har vi i RED Performance meget god erfaring og kapasitet til å hjelpe deg. Vi jobber på fast basis og kan tilby kurs i Google Analytics enten skreddersydd for din bedrift eller på generelt grunnlag, samt utforming av måleplan og bistand med det tekniske oppsettet.

Ta kontakt for en gjennomgang av din Google Analytics konto!

 

Men først, her kommer de 10 tipsene:

 

1. Ta i bruk Enhanced Ecommerce

Ta i bruk enhanced ecommerce for å en bedre forståelse for hvordan butikken din fungerer. Enhanced ecommerce er e-handelssporing versjon 2.0 i Google Analytics. Dette nivået av sporing av nettbutikken gir deg svar på en hel rekke viktige momenter som:

Enhanced Ecommerce krever et helt annet nivå av integrering med forretningssystemene dine og e-handelsløsningen du bruker, men vil til gjengjeld gi deg en ny verden av innsikt.

 

Shoppping background concept with icons - shopping online, using a PC, tablet or a smartphone. Can be used to illustrate mobile communication topics or consumerism.

 

2. Ta i bruk attribusjonsmodellering

…for å bedre budsjettere og forstå hvordan salg skapes. Attribusjonsmodellering innebærer at du kan se på hvordan de ulike kanalene spiller sammen for å skape salg. Standardmodellen for attribusjon i Google Analytics (last non-direct click) forfordeler kanaler som introduserer nye potensielle kunder, og favoriserer de kanalene som brukes rett før selve kjøpet gjøres. Spesielt for produkter som krever koordinering / planlegging å kjøpe, er det fornuftig å analysere hvordan de forskjellige kanalene spiller forskjellige roller i ulike faser av kjøpsprosessen.

 

Attribusjonsmodell webanalyse

 

3. Sett opp målsporing på myke konverteringer

Hvilken atferd på nettstedet ditt har verdi utenom direkte salg, og hvor mye er dette verdt for virksomheten din? Myke konverteringer, eller micro conversions, lar deg tolke og forstå handlinger som skjer utover kun direkte salg.

Gode nettbutikker har en konverteringsrate et sted mellom 5 % – 10 %. Det betyr at hos en nettbutikk i toppsjiktet vil 90 % av øktene ikke føre til salg. Det betyr imidlertid ikke at disse øktene er uten verdi. Ved å sette opp målsporing på myke konverteringer, for eksempel sammenligning av produkter, kundeservice-handlinger osv. er det mye lettere å forstå hele trafikkbildet. Dersom du også greier å verdifastsette handlinger, eksempelvis at det er verdt 50 kroner hver gang noen får løst et problem via FAQ’en fremfor å ta kontakt med kundeservice på telefon, så kan større deler av trafikken kvantifiseres i kroner.

 

Myke konverteringer webanalyse

 

4. Ta i bruk innsikten internsøk kan gi deg

Først og fremst er det viktig å få opp tracking på internsøk. Mange glemmer å sette opp dette, eller konfigurerer det feil. En ting er at dette søkefeltet hjelper besøkende å finne det de leter etter, men det kan også være en god indikasjon på hva besøkende ikke finner gjennom navigering, eller hva som besøkende er ute etter å finne.

Hvis dette er satt opp korrekt, kan man også se hva som blir søkt på fra de forskjellige sidene på nettstedet, og få konverteringsrate på hvert søkeord.

Eksempel:

Ser du at “størrelser” eller “størrelsesguide” blir mye søkt på, indikerer det at besøkende ikke finner dette via navigering på nettsiden og at dette er informasjon som bør fremheves i større grad på siden.

Man burde også tilpasse landingssider for de søketermene som er hyppigst brukt.

Eksempel:

Er det mange som søker etter “salg”, men man ser at konverteringsraten på de som har søkt etter dette ordet er lav og søkeresultatet dårlig på det ordet, burde man teste ut å lage en ny landingsside. Ved å ha en egen landingsside om salg, vil de som søker etter «salg» komme direkte til en side som eksempelvis utlister produkter som er på salg.

 

Internsøk webanalyse

 

Andre relevante måleparametere innen internsøk å følge med på er:

 

5. Bruk Google Analytics til å måle hastigheten på nettbutikken

Dersom Google måler et nettsted til tregere enn 1,5 sekund anses siden som treg, og da blir den nedprioritert. En studie gjort av Amazon viste at de kunne risikere å tape 1 % i omsetning for hvert 100 ms ekstra det tok å laste inn en side på amazon.com. Sørg for å skaffe deg gode data på hvor raskt ditt nettsted egentlig er. Hvilken hastighet opplever dine kunder på sine nettlinjer og på sine enheter?

 

Hastighet webanalyse

Google Analytics gir deg en overordnet indikasjon på hvor raskt nettstedet ditt yter på under Behaviour > Site Speed.

 

6. Gjør ukedagsanalyser

Hvilken ukedag generer mest trafikk og har høyeste konverteringsrate, er det en dag som utpeker som spesielt populær blant kundene dine? Dette kan endre seg litt fra sesong til sesong, men denne innsikten kan brukes til å finne ut hvordan du kan disponere penger mer fornuftig i eksempelvis Google AdWords og Facebook. I tillegg er det en nyttig indikasjon på når du bør sende ut tilbud på e-post til dine abonnenter. Ved hjelp av custom reports er det lett å lage rapporter som gir tydelig feedback på dette. Eksporterer du dataene til Excel kan du også ta hensyn til adspend om du ikke allerede bruker Data Import-funksjonen for å gjøre kostnadsanalyser.

 

Ukedagsanalyser analytics

 

7. Ta i bruk Cost Analysis / Kostnadsanalyser

I tillegg til grunnleggende metrics som måles i Google Analytics som sesjoner, sidevisninger og antall brukere, lar Google AdWords deg automatisk importere kostnadsdata, altså hvor mye du har brukt, hvor mange visninger du har hatt og hvor mange klikk du har fått.

 

Kostnadsanalyse web

 

Det å få kostnader på Facebook Ads, RTB-annonsering og andre plasseringer, og få analysert dette i en og samme rapport gir et tydelig bilde på hva som fungerer bra og hva som fungerer dårlig. Det er litt arbeid med å sette det opp, men det er definitivt verdt det hvis du bruker penger på betalt annonsering.

 

8. Definer regler for hvordan kampanjer skal spores

UTM-parameter brukes i Google Analytics for å spore kampanjer.

For AdWords-kampanjer blir dette satt opp riktig automatisk, men andre kanaler som Facebook, RTB og utsendelse av nyhetsbrev krever oppsett av kampanjesporingstagger. En utfordring med kampanjesporing er at det er lett å være inkonsekvent i hvordan dette settes opp. Dette fører til uoversiktlige rapporter.

Eksempel

Du kjøper annonsering på dagbladet.no, men i det ene tilfellet kaller du dagbladet.no for db og i det andre for dagbladet og i det tredje for dagbladet.no

http://dittnettsted.no/?utm_source=db&utm_medium=banner&utm_campaign=sommerkampanjen

http://dittnettsted.no/?utm_source=dagbladet&utm_medium=banner&utm_campaign=høstkampanjen

http://dittnettsted.no/?utm_source=dagbladet.no&utm_medium=banner&utm_campaign=vinterkampanjen

Dette er en helt naturlig menneskelig feil å gjøre, men det fører til at data i Google Analytics ikke aggregeres, men fordeles på tre forskjellige kilder. Det kan ryddes opp i, men bare om du oppdager det før lenken blir trykket på.

Det er derfor smart å sette opp et rigid rammeverk for hvordan kampanjelenker skal bygges opp, og mest viktig hva Dagbladet.no skal hete og Vg.no osv, slik at dette aggregeres og ikke fordeles.

Dette er smart å sette opp i regneark og vi i RED Performance pleier å ta i bruk Google Sheets til å håndtere slike sporingsregimer. Se eksempel fra Christiania Glasmagasin:

 

kampanjetagging-utm

 

9. Integrer brukerinnlogging i Google Analytics, og prøv å få folk til å logge seg inn!

Push brukerinnlogging så langt det går og ta i bruk User ID-funksjonaliteten i Google Analytics. Måling av “unike” brukere er veldig vanskelig å få til i realiteten, men dersom besøkende har gode grunner til å logge seg inn, eller at det er veldig naturlig er det mye lettere å komme nærmere målet om å måle på tvers av enheter. Den amerikanske nettbutikken Touchofmodern.com krever innlogging fra deg som bruker. På den måten får de komplett kontroll på brukerne sine på tvers av alle kanaler, og kan med dette tilpasse innhold og struktur på nettsiden basert på denne innsikten.

 

Brukerinnlogging webanalyse

 

10. Gjennomfør en teknisk analyse

Litt avhengig av trafikkvolum, men minst én gang året bør du sjekke ut hvordan konverteringsrate og andre kvalitetsparametere (som bounce rate og antall sider besøkt) leverer innenfor alle nettlesere og de forskjellige versjonene av disse nettleserne.

teknisk analyse web

Eksempel

Er det et stort avvik opp mot gjennomsnittlig konverteringsrate for besøkere med nettleseren Firefox 41.0-43.0, anbefales det å teste ut nettstedet tilstrekkelig på disse versjonene for å finne ut hvorfor de underpresterer.

Ofte ser ikke alt likt ut på alle nettlesere og enkelte ganger er det funksjoner som ikke fungerer på gamle / nye browser-versjoner. De forskjellige nettleserne kan enkelt testes ut på browserstack.com.

Det er viktig å segmentere desktop / tablet / mobil -besøkende hver for seg, slik at ikke de forskjellige enhetene lurer deg til å tro at det er nettleseren som underpresterer. En nettleser på mobil vil som oftest ha en lavere konverteringsrate som samme nettleser på desktop.

Vil du ha hjelp med Google Analytics?

Ta kontakt med RED Performance om du vil ha hjelp med Google Analytics. Vi har lang erfaring med nettbutikker.

NAF

Varmefag

Inkmann

SpareBank 1

Hyundai

Proteinfabrikken

Hi-Fi Klubben

Interflora

Get Inspired

Google-sertifikat Bra søk-badge
RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler