Vi rekrutterer! Se ledige stillinger

Tips en venn om "10 tips for å styrke markedføringen på Facebook"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Med forbehold om tilstrekkelig antall deltakere. Ved en eventuell avlysning varsles dette senest to arbeidsdager før kursdato.

10 tips for å styrke markedføringen på Facebook

IMG_0873

Facebook-markedsførere kan grovt deles inn i tre leirer – de som behersker godt innhold, de som behersker annonsedrift og de som klarer å kombinere begge deler. Om innholdet er uinspirerende får man lite effekt av annonsene, og om annonsedriften er dårlig får man lite effekt av innholdet. Her er 10 tips fra RED Performance som hjelper deg å styrke begge sider.

1. VR/360 graders video

Som alltid er det viktig å følge med på Facebooks nye funksjoner. 360 graders-video er det store i 2016. Funksjonen gjør det mulig for brukeren å selv vri og vende og se der den selv vil i en video. Med relativt billige kameraer kan man nå filme egne 360 graders-filmer, og som vanlig video laste opp enkelt på Facebook.

2. Bruk et mer avansert annonseverktøy

Det finnes fire nivåer av annonseverktøy:

  1. Boost Post – Superlett. Krever bare to klikk.
  2. Ads Manager – Gjør det mulig å lage dedikerte annonse-poster og få oversikt over de forskjellige kampanjene.
  3. Power Editor – Facebooks avansert-verktøy. Her kan man raskt og effektivt redigere fler annonser og målrettinger samtidig.
  4. Tredjepartsverktøy – F.eks. Smartly. En utvidet verktøykasse som blant annet kan opprette annonser automatisk og balansere budsjettene avhengig av hvor godt annonsene fungerer. De koster ekstra, men er ofte verdt det om du vet hvordan du bør bruke dem.

Om du ikke allerede er på nivå 4, kan det vært lurt å prøve seg på nivå over det du er på i dag. Når du blir kjent med et høyere nivå vil du ikke ønske å klatre ned igjen!

3. Vertikal video

Vi som har jobbet med video hatet lenge filmer som var filmet vertikalt. Men den tiden er forbi. I dag er vi for late til å snu på mobilen (og kanskje slå av «lock»-funksjonen)
når vi skal se på film. Mye pga Snapchat og Periscope. Facebook og YouTube har også nå gjort det mulig for vertikale filmer, så lager du en film kun for mobil burde du lage den vertikal.

4. Performance-tankegang og dynamiske budsjetter

Tenk deg at du eier en nettbutikk, og er villig til å bruke 100 kr på markedsføring så lenge det skaper 300 kr i økt salg. Du velger derfor å sette av 100 000 kr i håp om at det øker salget med 300 000 kr.

Hva gjør du derimot om kampanjen er dobbelt så effektiv som forventet? Bør du ikke da øke budsjettene dramatisk? Eller hva om kampanjen etter et uke ikke har skapt et eneste salg? Skal resten av budsjettet kastes ut av vinduet fordi du la feil plan i utgangspunktet? Planen din bør være å ikke følge planen!

Uten data er du kun en person med en mening, og du har ikke data før kampanjen er i gang. Dette er grunnlaget for performance-tankegang – bruk penger når det funker og se an underveis. I stedet for å sette et statisk budsjett bør du heller sette en stor budsjettramme og justere budsjettene etter hvor mye du får ut av hver krone. Slik får du maks utbytte av de gode situasjonene, og minst mulig fall når annonsene ikke fungerer.

Jo nærmere konverteringen du styrer etter er «penger i kassa», desto bedre er den å styre etter. Om du f.eks. selger kostnadsløse nett-kurs som betales umiddelbart, kan en andel av pengene du tjener dyttes rett inn i nye annonser.

5. Canvas

Istedenfor å sende brukerne til en ekstern landningside, kan man nå lage en egen landningside direkte på Facebook. Funksjonen heter «Canvas» og er veldig enkel å bruke.
Det er som er smart er at du også kan kjøre retargeting mot de som har gjort forskjellige handlinger i din canvas.

6. Sporingspixler og retargeting

4302079408_c293f9c787_oDu vet når du har besøkt et nettside og du etterpå får annonser for nettopp den aktøren etterpå? Det kalles retargeting, og gjøres ved at aktøren legger inn et script på nettsiden sin, en såkalt pixel. Om du er logget inn med Facebook, Instagram eller WhatsApp, vil Facebook spore hva du gjør selv om du er utenfor Facebook.

Pixler gjør også at annonsøren kan se om brukerne gjorde det du ønsket etter at de ble ledet over til landingssiden din, f.eks. kjøpte noe eller meldte seg på nyhetsbrevet ditt, såkalte «konverteringer» på fagspråket.

Om du ikke allerede har lagt inn en slik pixel på landingssiden din, bør det settes høyt på gjøremålslisten din! Å ikke bruke retargeting er penger ut av vinduet!

7. Local insights

Det sies at Facebook vet alt om alt og alle. Det stemmer kanskje ikke helt. Men de vet i hvert fall hvor mange og hvilke type mennesker som går utenfor din butikk. Med «Local Insights» kan du enkelt se tall på hvem som er utenfor din butikk til hvilken tid. Med den innsikten kan du for eksempel optimalisere ditt budskap du har utenfor butikken til hver tid. Kanskje det er flest jenter mellom 18-25 som går utenfor kl 12-13:00 mens kl 16:00-17:00 er det menn 50+? Da burde du kanskje også ha forskjellige budskaper for å få de inn i butikk.

8. AB-test alt

Markedsførere har tusen forskjellige meninger om hvordan en annonse skal se ut. Ofte er disse meningene basert på favoritt-brandet eller på personlige erfaringer med vellykkede kampanjer. Selv om begge metodene er gode utgangspunkt er det bare synsing frem til man har testet hypotesene sine.

Det er fristende å kjøre en kampanje med et budskap, et bilde og en målgruppe den ene dagen, og en ny kampanje med et nytt budskap, bilde og målgruppe den andre. Det er så mye man vil finne ut av! Problemet med denne metoden er at endrer for mange variabler på en gang. Hvordan kan du vite hvilken av endringene som ga effekten? Og hva om to effekter utlikner hverande?

Lag heller to identiske kampanjer der du kun endrer én ting, f.eks. bilder med og uten overlagt tekst. Om du ser store forskjeller og har nok data, kan du kalle det et funn. Funnet kan etterpå overføres til nye kampanjer.

9. Skape viralt innhold

Det å skape noe som går viralt er ikke like enkelt som noen kanskje tror. Og det er veldig vanskelig å «finne opp hjulet» på nytt. Det du isteden kan og burde gjøre er å se/lære fra andre poster som har gått viralt. Kanskje er det noe du kan gjøre en vri på? Et tips er å bruke appen «Jodel», for å anonymt poste tekster og se om det er noe folk trigger på.

10. Differensiert retargeting

Se for deg at du annonserer for en bank. Om en ny bruker har besøkt nettstedet ditt, bør du bruke mye retargeting-penger på å nå ham igjen – om han tar boliglånet hos dere er det vel verd pengene.

Problemet er bare at du ikke vet om han har sett på boliglån eller pensjonssparing, risikerer du å spamme ham med irrelevant retargeting (og dét er irriterende!). Facebook kan hjelpe deg litt ved at du kan rette boliglån-annonser mot de under 40 og pensjonssparing-annonser med de over 40. Dette blir likevel for upresist.

Hva om du i stedet hadde hatt to retargeting-målgrupper, en for de som hadde besøkt boliglån-relaterte undersider og en for de som hadde besøkt pensjonssparing-relaterte undersider?

Ideelt sett bør dette gjøres ved at du kjører forskjellige pixel-events på forskjellige sider og lager audiences basert på events. En lettere, men mindre vanntett metode er å lage en målgruppe for de som besøker sider med «boliglan» eller «pensjonssparing» i URL-en. Segmentene du lager kan også kobles til andre annonseplattformer som AdWords eller programmatic.

Differensiert retargeting skiller seg fra Dynamic Product Feed Ads, som kun viser produkter brukeren har sett på før, ikke tilpassede annonsetekster og appeller.

Hageland

Bohus

Re:member

NAF

Varmefag

Inkmann

SpareBank 1

Hyundai

Proteinfabrikken

Hi-Fi Klubben

Interflora

Get Inspired

Google-sertifikat Bra søk-badge
RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler