Vi rekrutterer! Se ledige stillinger

Tips en venn om "10 tips som forbedrer din AdWords-strategi"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Med forbehold om tilstrekkelig antall deltakere. Ved en eventuell avlysning varsles dette senest to arbeidsdager før kursdato.

10 tips som forbedrer din AdWords-strategi

Mange sammenligner Google AdWords med en cockpit i et fly, hvor det finnes tusenvis av lysende knapper, men noen har en større hensikt enn andre. I kampen om kundene må du kunne bruke den verdifulle dataen du har tilgjengelig og dra nytte av innsikt på tvers av kanalene for å skape synergi, og verdi i din overordnede markedsstrategi. I likhet med andre platformer er annonseringskanalen til Google under stor utvikling og du er avhengig av å følge med på de siste trendene i et konkurransepreget marked. RED Performance gir deg 10 tips for å få mer ut av din AdWords-konto.

1. Importer CRM-data over til den digitale strategien

Ved å bruke CRM-data i AdWords kan vi koble vår kundebase opp mot annonsering digitalt. Med kundedata kan vi kan med sikkerhet treffe personer vi vet har tidligere vært interessert i våre produkter og basert på kjønn, kundekjøp, samt med andre data, kan vi levere mer relevant og presis målretting i annonseringen (både i merkevarebyggende og kjøpsutløsende kanaler). Fra et analyseperspektiv kan vi også se hva eksisterende kunder søker etter, hva de kjøper og lage tvillingprofiler for å treffe potensielt nye kunder som ligner på våre lojale brukere. I tillegg vil vårt interne publikum være umulig å kopiere for våre konkurrenter og vi kan differensiere annonseringen i kampen om kundene.web-performance-roi

2. Fleksible budsjetter – styr etter ROAS/CPO

De kundene vi klarer å skape best resultater for er de kundene som har fleksible budsjetter. Det vil si at vi styrer kontoen basert på lønnsomhetsmål (ROAS/ROI/CPO) og sørger for en god synlighet der vi tjener penger. Statiske budsjetter gjør at vi ofte ikke har mulighet til å sikre at annonsen vises til tross for at annonsen leverer god lønnsomhet.

3. Bruk digital data for bedre beslutninger

I Google AdWords kan vi hente ut en rekke data for å skape et bilde av trend- og konkurrentsituasjonen. Ved å samle inn data kan vi bruke den lærte kunnskapen både i online og offlinestrategier. Søkeordsanalysen gir oss et bilde av hva kundene dine leter etter. Søket gir oss en indikasjon på spørsmål folk lurer på og vi kan bruke denne innsikten i en trendlinje for å finne etterspørsel i markedet. Ved å bruke denne dataen videre kan vi etterkomme behovet til brukerne og planlegge fremtidige kampanjer. Bruk også konkurrentanalysen for å finne ut hvilken posisjon du har i markedet og hvilke andre leverandører du konkurrerer mot om kundene. Gå inn på hver konkurrent for å finne dine USP’er og hvordan du kan skille deg ut i markedet i form av tekst og nettstedsløsninger.

4. Sørg for synlighet til riktig tid og sted

I Analytics får man data på hvilke ukedager, tid på døgnet og geografiske områder som presterer best. Ved å bruke denne dataen til å legge inn budjusteringer i AdWords, kan du oppnå en vesentlig økning i lønnsomhet. Eksempel: Hvis du ser at lønnsomheten på søndager er markant bedre enn de andre dagene, kan du sette opp at budene skal automatisk oppjusteres med X % på søndager. På denne måten sikrer du en god synlighet og posisjon der lønnsomheten er best.

5. Oppgrader feeden din

Google-Shopping-Improvements1I Google Shopping er feeden dine søkeord. Sørg for at den er så god som overhodet mulig. I nær fremtid vil Google kreve at GTIN (EAN/ISBN), som er en unik identifikator av produkter og danner grunnlaget for strekkoder, er inkludert i feeden for å identifisere produkter. De vil også utvide shopping til å vise shopping-resultater i bildesøk, Gmail Ads, og videreutvikle dette enda mer. Shopping blir mer og mer viktig, sørg for at feeden møter fremtiden! (Etter å ha rensket opp i en feed for en kunde økte vi antall klikk med 350 %, med uendret CPC)

6. Kategoriser Google Shopping-kampanjen

Veldig mange har alle produktene sine samlet i en produktgruppe, noe som gjør at man må sette ett bud som skal gjelde for alle produkter. Dette er veldig lite hensiktsmessig da det er store variasjoner på inntjening per produkt, samt hvilken kostnad per klikk som gir deg høy synlighet. Dette resulterer i at du underbyr eller overbyr for mesteparten av produktene. Du burde skille ut produktene dine på kategorier, og kanskje også merkevarenavn for de med mest volum.

I tillegg burde man segmentere ut produkter basert på faktorer som sesong (både sommer/vinter) og jul/valentines), høy/lav- margin-produkter, egne merkevarer hvis man har det, produkter som promoteres i andre kanaler. Slike faktorer må legges inn i feeden, men gjøres dette kan man enkelt filtrere ut for eksempel høy-margins produkter i en egen kampanje og sette denne på høy prioritet for å sikre synlighet.

tv7. Koble opp TV’en til AdWords

TV-kampanjen er ikke død. Vi ser ofte store utslag for kundene våre i AdWords når de kjører TV-kampanjer (eller kampanjer i andre media). Ved å sette opp TV-planen i et Google Sheets kan man lage et skript som øker budene dine under kampanjen. For en kunde så vi en økning i konverteringsraten på 47 % under TV-kampanjen.

8. Øk CTR med 150 % ved å bruke countdown-annonser

Nedtellingsfunksjonen fungerer veldig godt og har gitt vanvittig gode resultater for mange av våre kunder, opp til 150% økt klikkrate (CTR). Nedtelling til starten eller slutten på et tilbud, en ny kolleksjon eller en produktlansering er eksempler på hvordan nedtelling kan brukes.

Skjermbilde 2016-05-24 kl. 09.57.37

En god feed kan åpne mange muligheter. For en av våre kunder har vi brukt feeden til å bygge opp dynamiske sitelinks som viser de fire produktene med lavest pris innenfor merket som er søkt etter. Dette har gitt en vesentlig økning i klikkraten.

adwords-dynamiske-sitelinks

10. Dynamisk retargeting

Med dynamisk retargeting kan vi levere annonser som er mer relevant enn tradisjonell remarketing med statiske bannere. Treff tidligere brukere basert på hvilket produkt de har kikket på, eller de som har vært i en kjøpsprosess, men ikke fullført kjøpet. Optimaliser kampanjen ved å målrette mot kundegrupper i ulike deler av trakten med ulikt budskap. Utnytt også brukere som allerede har kjøpt et produkt og vis tilbehør som komplimenterer dette kjøpet. Dette skaper ikke bare verdi for selger, men også for kjøper. A/B test kreativer ved å lage flere design ettersom du har friheten til å lage annonsene direkte fra grensesnittet og ikke er låst gjennom en tredjepart for bannerproduksjon.

Hageland

Bohus

Re:member

NAF

Varmefag

Inkmann

SpareBank 1

Hyundai

Proteinfabrikken

Hi-Fi Klubben

Interflora

Get Inspired

Google-sertifikat Bra søk-badge
RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler