Vi rekrutterer! Se ledige stillinger

Tips en venn om "Markedsbudsjett 2018: Ikke glem å investere i mottaket"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Med forbehold om tilstrekkelig antall deltakere. Ved en eventuell avlysning varsles dette senest to arbeidsdager før kursdato.

RED Gruppen

Markedsbudsjett 2018: Ikke glem å investere i mottaket

Du bør tilby den samme opplevelsen på nett som kunden ville fått i en fysisk butikk med eksepsjonell kundeservice. Så hvorfor prioriteres ikke dette i markedsbudsjettet?

I 2016 var det globale snittet for konverteringsrate for nettbutikker i underkant av 3 %. Med andre ord var det 97 % av trafikken som ikke endte med en konvertering der og da. En stor del av trafikken som ikke konverterer med en gang vil kanskje aldri ende med en konvertering, og i mange tilfeller er det et resultat av at man har overinvestert i trafikk uten å sikre et godt nok mottak.

Er din nettbutikk rustet til å ta i mot alle som kommer på besøk?

Det handler om å ta vare på alle de besøkene man skaper gjennom trafikkgenererende aktiviteter. Når man investerer mye i trafikkgenererende aktiviteter, bør det være en selvfølge at man også har investert i den opplevelsen som møter kundene når de kommer inn på nettsiden. Dessverre er nettbutikker generelt rett og slett ikke skikket til å ta imot besøkene som det jobbes så hardt med for å få inn.

På lik linje med kravene som stilles til fysiske butikker, så er man også på nett avhengig av et godt mottak for å skape en god kundeopplevelse. Om selgeren i den fysiske butikken ikke forstår behovet ditt, ikke svarer på spørsmål på en bra måte eller er vanskelig å forstå – så blir opplevelsen dårlig. Dette er like gjeldende online, kanskje enda mer siden konkurrentene dine bare er et klikk unna.

Bruk erfaringer fra fysiske butikker for å oppnå bedre resultater i nettbutikken

I fjor brukte nordmenn til sammen 161 mrd. på reiser, og vi bruker stadig mer. Fra 2009 til 2016 har nordmenns reiseforbruk økt med hele 65 %. Det er en hard kamp om kundene og ettersom produktene ofte er svært like, er det i mange tilfeller kun pris og kundeservice som skiller de ulike aktørene i reiselivsbransjen. Aktørene som tilbyr best kundeservice selger mest og får de mest lojale kundene.

Vi i FINN Reise ser at det er stor forskjell på den kundeservice som tilbys av de ulike selskapene, og at de som er best på dette ofte får høyere konverteringer og mer lojale kunder.”

Eivind W. Christiansen, produktdirektør FINN Reise.

Skap differanse med god kundeservice på nett

Mange reiselivsbedrifter benytter fortsatt tradisjonelle løsninger for bestilling. Aktørene som implementerer online booking, kan øke antall bestillinger med opptil 40 % – og det blir stadig viktigere å møte etterspørselen på nett. Prinsippene som gjelder for fysiske utsalgssteder er like gjeldende på nett, tilgjengelighet og kort ventetid er faktorer som er spesielt viktige for å lykkes i reiselivsbransjen. Dette er forhold man må ta i betraktning når nettsiden skal utvikles.

Noe så banalt som å ha online booking, er fortsatt et konkurransefortrinn i reiselivsbransjen. Det er forholdsvis lett å implementere online booking, så å ta kundeservice på nett enda lenger er nødvendig for å skape en differanse i 2018. God funksjonalitet og innhold som adresserer relevante utfordringer forbundet med reise og som ikke har fokus på å selge – vinner.

Utvikling av nettsiden er en av de viktigste investeringene du gjør neste år

Utvikling og drift av egen nettbutikk oppleves som en av de største utfordringene for selskaper i dag, men er samtidig en av de viktigste

investeringene for å få økt omsetning. Studier viser at bedrifter investerer nesten 100 ganger så mye i rekruttering av nye kunder, enn de investerer i å skape konverteringer fra disse kundene. Da er det ikke rart at kun 3 % av besøkene til en nettside ender med en konvertering der og da.

Ikke gå ut fra at du kjenner dine egne kunder best

I 2018 skal man kunne forvente den samme brukeropplevelsen på nett som man får i en fysisk butikk med eksepsjonell service – om ikke enda bedre. De færreste ville åpnet en butikk for publikum hvis alle produktene var pakket ned i esker og umulig å finne. På samme måte er det viktig å ha en ryddig struktur og en logisk navigering på nettsiden slik at kundene finner frem til produktene eller tjenestene de er på utkikk etter.

Det mange gjør feil når nettsiden skal utvikles, er at man tar utgangspunkt i egne erfaringer og oppfatninger av kundenes behov istedenfor å identifisere hva som er kundenes faktiske behov. Ved å bruke innsikt i søkedata fra Google til å identifisere kundenes behov, får man et mer realistisk bilde av brukernes tankesett. Da er man bedre rustet til å løse de problemstillingene kundene måtte ha – og skape en god brukeropplevelse på nett.

Få et mer korrekt bilde av kundenes behov gjennom søkedata

Å se hva publikum søker etter i Google er uhjulpen innsikt, som gir deg et realistisk bilde av kundenes behov og interesser. Innsikt fra tradisjonelle markedsundersøkelser som spørreskjemaer, intervjuer og fokusgrupper er ofte farget av formuleringer og ledende spørsmål. Søkedata fra Google er derimot et reelt innblikk i forbrukerens tankesett, og et mye bedre utgangspunkt for å kunne svare på kundenes behov og skape en god brukeropplevelse på nett.

Myk konvertering i dag = Salg i morgen?

Investerer man i mottaket, investerer man i hele kundeopplevelsen og det er mer sannsynlig at besøket ender i en konvertering. Om ikke et salg der og da, så kanskje en myk konvertering som engasjement på siden eller påmelding på nyhetsbrev. Da er det mer sannsynlig at brukeren kommer tilbake til nettsiden din og foretar et kjøp på et senere tidspunkt.

En nettside med god funksjonalitet, enkel navigering og tilstrekkelige valgmuligheter forbedrer brukeropplevelsen og gir flere salg. Ved å tørre å investere mer i mottaket, får du flere konverteringer uten at du trenger å få inn flere besøk – hvert besøk er mer verdt.

RED Performance kan hjelpe deg med prioriteringer i markedsføringsbudsjettet, slik at du får bedre utnyttelse av trafikken til din nettside. Vårt team har høy kompetanse når det gjelder å identifisere hva slags innhold og løsninger du trenger for å skape resultater på nett.

Portrett av Magnus Strømnes Bøe

Magnus Strømnes Bøe er administrerende direktør i RED Performance. Han er også partner og leder eide og fortjente medier-avdelingen.

Flere artikler…

Ingen bilder å vise

Søndagstur i DN Seilcup

Dagens Næringsliv arrangerte forrige uke seilcup for mediebyråene for femte året på rad, og RED […]

Knut Reiersrud, juleblues, gløgg og kos!

Knut Reiersrud, juleblues, gløgg og kos!

Nils Røang sa noen få ord om året som har vært og om forventninger til […]

Slik får du video som profilbilde på Facebook

Fra og med i dag kan du bytte ut ditt profilbilde til en film på […]

Google-sertifikat Bra søk-badge
RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler