Vi rekrutterer! Se ledige stillinger

Tips en venn om "Title-tag"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Med forbehold om tilstrekkelig antall deltakere. Ved en eventuell avlysning varsles dette senest to arbeidsdager før kursdato.

RED Gruppen

Hva er Title-tag?

Eksempel på et treff fra Red Performance, hvor title-tag er markert.

Benevnelsen ”Title-tag” benyttes for å beskrive tittelen for det treffet en bruker ser på sin søkeresultatliste i eksempelvis søkemotoren Google. Som vist i eksempelet, blir treffets Title-tag synlig fremvist i store blå bokstaver. Dette for å tiltrekke oppmerksomhet slik at brukeren raskt kan danne seg en mening om de ulike treffene i resultatlisten. Basert på dette førsteinntrykket vil brukeren vurdere ditt treff opp mot konkurrerende treff. Hva en velger at skal stå i denne tittelen, vil dermed ha mye å si for hvilket treff en velger å klikke seg inn på. Tittelen på nettsiden vil du også kunne se i nettleserfanen, som blir hentet fra hva som står oppgitt i Title-tagen. En godt definert Title-tag vil dermed gi brukeren en rask indikasjon på hva siden inneholder, ved siden av de andre fanene brukeren måtte ha synlig.

Men Title-tag’en har ikke bare mye å si for det inntrykket som skapes av brukeren og hvilket treff som klikkes på. Det har likeledes stor betydning for hvilken plassering treffet får. For på samme måte som Title-tagen forteller brukeren hva nettsiden inneholder, gir også Title-tagen Google’s roboter samme informasjon. Så jo klarere Title-tagen er, jo lettere vil det være for søkemotoren å få en forståelse av hva siden handler om. Med denne forståelsen presenteres så treffet i en gitt plassering i trefflisten, basert på det relevante søkeordet eller frasen det søkes etter.

 

Her er noen tips til hvordan optimalisere dine Title-tager:

  1. La Title-tagen være informativ slik at den effektivt kan presentere for brukeren hva den gjeldende side omhandler.
  2. Lag unike Title-tager for hver enkelt side basert på dets innhold. Ikke repeter samme Title-tag på flere sider på nettstedet.
  3. Ha Title-tager som vekker brukerens oppmerksomhet og som frister til klikk.
  4. Inkluder sentrale søkeord i Title-tagen og gjerne la disse stå så tidlig som mulig i Title-teksten. Husk samtidig på å ikke la søkeordtettheten gå på bekostning av Title-tekstens kvalitet.
  5. Helst ikke ha for lange Title-linjer. Benytt heller korte og kommunikasjonseffektive Title-tags, da brukeren benytter seg av kun av få sekunder for å danne seg et inntrykk av ditt kontra konkurrerende treff.
  6. Title-tagen skal være på maks 512 pixler, helst begrenset til under 480 pixler. Bruk SERP Preview Tool eller Google SERP Snippet Optimization Tool for å teste dette.
  7. Benytt deg av utvidelsen ”WordPress SEO by Yoast” dersom du opererer med WordPress, for å selv kunne bestemme og definere Title-tagenes tekst.
  8. Pass på at Title-tag og meta beskrivelse henger sammen og utfyller hverandre.
Google-sertifikat Bra søk-badge
RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler