Vi rekrutterer! Se ledige stillinger

Tips en venn om "Metabeskrivelse"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Med forbehold om tilstrekkelig antall deltakere. Ved en eventuell avlysning varsles dette senest to arbeidsdager før kursdato.

Hva er Metabeskrivelse?

En metabeskrivelse, eller på engelsk meta description, benyttes for å beskrive hva en side handler om i form av en til to setninger. Metabeskrivelsen vises til å lage den grå teksten under title-tagen. Sammen med den grønne URL’en eller brødsmulestien som vises utgjør den det organiske treffet i en resultatliste i søkemotorer som Google og Bing.

Eksempel på metabeskrivelse

Eksempel på metabeskrivelse brukt i resultatlisten til Google. Angitt med rød boks.

Det fleste i søkemotorbransjen er enige om at meta beskrivelsen bare har en indirekte påvirkning på hvor i resultatlisten du rangerer. Beskrivelsen inviterer til å klikke på treffet og CTR påvirker posisjon gjennom RankBrain. Det er viktig å optimalisere meta beskrivelsene for alle nettsider på nettstedet som du ønsker skal rangere i søk, for å øke trafikken du får fra synligheten i organisk søk.

Her er noen tips til hvordan optimalisere dine metabeskrivelser:

  • Ikke la metabeskrivelsen være lengre enn 150 ord. Dersom teksten overstiger 150 tegn, risikerer du at teksten brått blir kuttet og automatisk generert ut fra sidens innhold. Dette kan være uheldig, eksempelvis er det ikke uvanlig at metabeskrivelsen blir hentet fra menyer eller footer-informasjon.
  • Gi leseren i teksten et kortfattet innblikk i hva nettsiden handler om.
  • Bruk denne regelen om du kan:
    1. Første setning beskriver hva som finnes på siden
    2. Andre setning kommer med et argument for hvorfor denne siden / produktet / tjenesten er å foretrekke og siste setning inkluderer en kort oppfordring (hvis det er plass).
    3. Inkluder en ”Call to action” i meta-teksten, hvor du gir brukeren en oppfordring til å klikke på treffet.
  • Lag unike meta beskrivelser, for hver side. Gjenbruker du tekst er det fare for at søkemotoren vil nedprioritere siden.
  • Inkluder de sentrale søkeordene i metabeskrivelsen og gjerne også så tidlig som mulig i teksten. Det er samtidig viktig å huske på å ikke la søkeordtettheten gå på bekostning av kvaliteten. Alltid skriv med hensyn til at noen andre skal lese det.
  • La metabeskrivelsen fungere som en ”sales pitch”. Har du klare konkurransefortrinn i form av rabatter, konkurransedyktige priser, fraktmuligheter, kvalitet, utseende eller merkevare? Inkluder disse i teksten!
  • Om du bruker WordPress som CMS; ta i bruk utvidelsen WordPress SEO by Yoast . Da blir det lett å lage gode metabeskrivelser.
Google-sertifikat Bra søk-badge
RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler