Vi rekrutterer! Se ledige stillinger

Tips en venn om "Lenker"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Med forbehold om tilstrekkelig antall deltakere. Ved en eventuell avlysning varsles dette senest to arbeidsdager før kursdato.

RED Gruppen

Hva er Lenker?

Lenker og SEO

Lenker er én av tre elementer som utgjør søkemotoroptimalisering SEO, i tillegg til tekniske faktorer og innhold. Og en svært viktig rangeringsfaktor som sådan, undersøkelser viser nemlig at lenker er en sterkere rangeringsfaktor enn on-site faktorer, som meta data og bruk av søkeord.

Når vi snakker om lenker i en SEO-sammenheng, skiller vi mellom interne og eksterne lenker. Interne lenker er de lenkene du har på ditt eget domene som peker til andre sider på domenet ditt, mens eksterne lenker, er lenker på andre domener som peker inn til din nettside.

Eksterne lenker

Både interne- og eksterne lenker er viktig opp mot SEO, men i denne artikkelen er hovedfokuset på eksterne lenker (backlinks) og lenkebygging, da det er dette som har størst innvirkning på synligheten. Lenkebygging blir ofte nedprioritert i arbeidet med SEO da mange synes det er vanskelig å jobbe med, noe som kan være forståelig. I motsetning til tekniske tiltak og endringer på innholdet, er man avhengig av en tredjepart når man jobber med eksterne lenker og lenkebygging, noe som i blant kan være utfordrende. Men ikke desto mindre, lenker er en helt vesentlig del av SEO og det er derfor viktig å forstå hvordan lenker fungerer.

Lenker og autoritet

Det er i grunn ganske enkelt; lenker fra eksterne nettsider forteller søkemotorene at en uavhengig part anerkjenner nettsiden din. Hvis det er mange autoritære domener som lenker inn til din nettside, oppfatter søkemotorene det som at du har en populær side og du kan bli belønnet med en god posisjon i søkeresultatet. Med andre ord: jo flere eksterne lenker du har inn til nettsiden din, desto bedre.

Når det er sagt, er det med lenker som med så mange andre ting her i livet – kvalitet over kvantitet. Noen lenker kan være skadelige, og det kan være bedre å ha noen få lenker fra veldig sterke domener, enn mange lenker fra svake domener. Jo høyere autoritært domenene som lenker til siden din har, jo bedre. Eksempelvis er det langt mer verdifullt med én enkeltstående lenke fra en stor, anerkjent nettside som en statlig eller utdanningsrelatert side (.gov eller .edu), enn med mange lenker fra en liten, ukjent blogg.

Lenker og relevans

En annen ting som har betydning, er hvor relevant nettsiden som lenker inn til din nettside er opp mot innholdet på nettsiden din. Hvis du eksempelvis driver en nettbutikk som selger idrettsutstyr, er det mer verdifullt med en lenke fra en sportsside enn en lenke fra en interiørblogg.

Plassering av lenker

Foruten hvem som lenker, er det også av betydning hvor lenken er plassert. Og den gyldne regel her er: jo mer naturlig en lenke ser ut, desto bedre. Det betyr at man bør etterstrebe å få lenker som er plassert i tekstinnhold til fordel for typiske annonselenker i navigeringen på siden. I tillegg bør ankerteksten være så relevant som mulig. Ankerteksten er den klikkbare teksten på lenken. Hvis vi bruker eksempelet med nettbutikken som selger sportsutstyr, kan vi se for oss at et eksternt domene lenker inn til produktsiden til Nike løpesko. Den optimale ankerteksten på denne lenken er “nike løpesko” og ikke navnet på domenet. Dette er fordi søkeordene som blir brukt i ankerteksten kan bidra til å gi deg synlighet på disse søkeordene. Derfor bør ankerteksten alltid inkludere det som er det viktigste søkeordet for den siden det lenkes til, i dette tilfelle nike løpesko.

Skadelige lenker

Når man jobber med lenkebygging, er det viktig å huske på at ikke alle lenker er positive, noen lenker kan også være skadelige for synligheten. Dette er gjerne lenker som søkemotorene oppfatter som “unaturlige”. Har man mange slike lenker som peker inn til nettsiden sin, kan man risikere å bli straffet med dårligere rangeringer i søkemotorene. Det er vanskelig å definere akkurat hvilke lenker som kan være skadelige, men det synes å være en generell oppfatning at man skal være forsiktig med å for eksempel kjøpe lenker. Du kan lese mer om kjøp av lenker og black hat SEO her.

 

Google-sertifikat Bra søk-badge
RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler