Vi rekrutterer! Se ledige stillinger

Tips en venn om "KEI"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Med forbehold om tilstrekkelig antall deltakere. Ved en eventuell avlysning varsles dette senest to arbeidsdager før kursdato.

RED Gruppen

Hva er KEI?

Original KEI-formel

For å kartlegge hvilke søkeord som er viktige for deg, er det lurt å utforme en grunnleggende søkeordsanalyse. Ved hjelp av en KEI-formel (keyword efficiency index) kan du identifisere hvilke søkeord eller søkefraser (long tail) som er viktige – jo høyere KEI-score, jo viktigere er søkeordet. Opprinnelig var denne formelen kun basert på søkevolum og konkurranse, altså et søkeord med høyt månedlig søkevolum og lav konkurranse (i form av få konkurrerende nettsider) er et attraktivt søkeord.

Ny KEI-formel

Etter hvert begynte man også å inkludere relevans i formelen, i form av at man også vurderte hvor relevant søkeordet var opp mot det den aktuelle nettsiden tilbyr av tjenester eller produkter. I forlengelsen av dette, har RED Performance utviklet en egen KEI-formel som utregnes på bakgrunn av søkevolum, vanskelighetsgrad og forretningsmulighet .

 

KEI

 

Søkevolumet (Sv) får vi fra Google Keyword Planner, mens vi bruker Moz Keyword Explorer til å finne vanskelighetsgraden (V). Grunnen til at vi ikke definerer konkurransen ved å se på antall sider som rangerer for ordet, men bruker vanskelighetsgraden fra Moz, er fordi dette gir et mer korrekt konkurransebilde. Konkurransen kan være lav selv om det er mange sider som rangerer i Google, blant annet fordi ikke alle sidene som rangerer er like relevante opp mot søkeordet.

Den siste faktoren som utgjør formelen, er forretningsmuligheten (B). Dette er en manuell vurdering av relevanse og business opportunity hvor vi setter en score fra 1-5, hvorav 1 er høyest forretningsmulighet og 5 er lavest forretningsmulighet.

KEI-formelen gjør det lettere å prioritere søkeord i arbeidet med søkemotoroptimalisering (SEO).

 

Google-sertifikat Bra søk-badge
RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler