Vi rekrutterer! Se ledige stillinger

Tips en venn om "Heatmaps"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Med forbehold om tilstrekkelig antall deltakere. Ved en eventuell avlysning varsles dette senest to arbeidsdager før kursdato.

RED Gruppen

Hva er Heatmaps?

Heat maps er et samlebegrep for visuelle presentasjoner som viser hvor mye oppmerksomhet ulike områder på en nettside får av brukerne. Områdene får tilegnet en farge på en skala som typisk går fra rødt («hot») som representerer mye oppmerksomhet, til blått («kaldt») som representerer lite oppmerksomhet. CrazyEgg sin variant av skalaen går fra hvitt (“hot”) gjennom rødt, grønt og blått, ned til svart (“kaldt”).

Med en liten Javascript-kode på en nettside, kan tjenester som CrazyEgg og Hotjar samle inn data om faktiske klikk, muse- og scrollebevegelser som brukerne foretar seg på nettsiden, for så å presentere dataene i heatmaps. Heat maps kan gi innsikt i brukernes atferd og benyttes ofte som en del av arbeidet med å optimalisere nettsider.

3 vanlige typer heatmaps

Clickmaps

Data om klikk som brukerne gjør på en nettside samles inn av ved hjelp av et lite JavaScript. Det tas en skjermdump av nettsiden og områder eller elementer på nettsiden blir tilegnet en farge som representerer hvor mange klikk de har fått.

Scrollmap

Scrollmaps brukes for å se hvor langt ned på en nettside brukerne har scrollet. Fargene i en scrollmap gjenspeiler andelen brukere som har sett de ulike områdene på siden. På en skala der rød farge representerer høy andel og blå farge representerer en lav andel av de besøkende, vil en typisk scrollmap starte med rødt øverst og gå mot blått jo lengre ned en kommer på siden.

«Videoopptak» av besøksøkter

«Videoopptak» av besøksøkter er en sekvensiell videopresentasjon av handlinger og hendelser på en nettside og i nettleseren, som en bruker foretar seg i løpet av en økt på nettsiden. Handlinger og hendelser kan være klikk, musebevegelser, scrolling, tastetrykk, endringer i HTML-koden og størrelsen på nettleservinduet. Detaljer om hver enkelt hendelse og tidspunkt for når de inntreffer samles inn ved hjelp av en liten Javascript-kode på nettsiden, som så presenteres som video i tidsriktig rekkefølge.

Heatmaps rolle i webanalysearbeidet

Heatmaps har eksplorativ rolle i ulike deler av webanalysearbeidet. Naturlig nok kan funnene danne grunnlag for både A/B-testing og generell konverteringsoptimeringsarbeid.

Google-sertifikat Bra søk-badge
RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler