Vi rekrutterer! Se ledige stillinger

Tips en venn om "Google Adwords Remarketing Pixel"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Med forbehold om tilstrekkelig antall deltakere. Ved en eventuell avlysning varsles dette senest to arbeidsdager før kursdato.

RED Gruppen

Hva er Google Adwords Remarketing Pixel?

Hva er en remarketing tag

Google Adwords remarketing tag er en liten HTML kode/pixel som plasseres på nettsiden. Når aktivert vil koden lagre informasjon om besøkende i lister, som man senere kan målrettet vise sine annonser mot. For at denne formen for pixel skal fungere, må man i første omgang muliggjøre remarketing i den aktuelle Adwords-konto.

 

Instruksjoner for å sette opp remarketing tag for første gang

  1. Dette gjøres ved og besøke ”shared library” plassert i venstre hjørne av Google Adwords grensesnittet.
  2. Trykk deg inn på ”audiences” og deretter ”set up remarketing”.
  3. Velg mellom å sende pixel til utvikler, eller å implementere koden som dukker opp selv.
  4. Plasser pixel nederst på alle sider relatert til din side. Den skal plasseres rett over </body>. Husk å lagre alle endringer.
  5. Sjekk om tag er plassert riktig ved å benytte Google Tag Assistent*. Denne bekrefter eller avkrefter at koden kjører som den skal.
  6. Om alt er satt opp som skal det skal vil listene dine begynne å samle ”cookies” i løpet av de neste dagene.

For et mer utfyllende oppsett kan dette finnes på følgende link: https://support.google.com/adwords/answer/2476688?hl=en

 

 

Hvordan fungerer remarketinglisten

Om tag er satt opp riktig vil listene dine begynne å samle ”cookies” som er lagt i brukerens browser sekunder etter de besøker nettsiden. Listene henter informasjon basert på regler som er satt. Reglene er krav som må møtes før besøkende blir lagret. Standard oppsett er at listen legger til alle som kun har besøkt siden, men listene kan tilpasses slik at de kun lagret på dem som har kjøpt, besøkt en spesifikk side også videre.

Gyldig remarketing er avhenging av antall besøkende i listen. For Display remarketing er 100 aktive besøkende de 30 siste dager et krav, hvor Google søk er 1000 aktive besøkende nødvendig.

 

AdWords vs Analytics remarketing tag

Mange bruker Google Analytics tag for standard remarketing fremfor Adwords tag. Begge har mye av de samme funksjonene, men Google Analytics er oftest mer strømlinjeformet og avansert. Hovedfordelene med Google Analytics er:

  • Hvis man allerede bruker Google Analytics for å måle trafikk på nettsiden, trenger man å kun forholde seg til en pixel og ikke to.
  • Google Analytics klarer å tilpasse remarketinglister i den grad AdWords klarer, men med flere avanserte funksjoner. Eksempler er: oppførsel, hvilken enhet de bruker og trafikkilde.
  • AdWords lager remarketinglister kun basert på trafikk til egen konto. Analytics kan lage lister basert på flere kilder som organisk, sosiale medier og direktetrafikk til nettsiden.

Lenge var fordelen med AdWords remarketing tag at remarketinglister til søkeannonser (RLSA, ikke display) tidligere måtte være basert på AdWords cookies, men Google åpnet for bruk av Analytics remarketinglister til RLSA i 2015.

En gjenstående fordel er at mange anser AdWords remarketing tag som enklere å bruke til dynamisk remarketing i AdWords.

*Google Tag Assistent en Chrome extension som kan lastes ned og etableres som en plug in direkte i nettleseren. Den kan hjelp deg med å validere at taggen er riktig installert eller hjelpe til med å identifisere potensielle problemer.

Link til extension: https://chrome.google.com/webstore/detail/tag-assistant-by-google/kejbdjndbnbjgmefkgdddjlbokphdefk?hl=en

 

Google-sertifikat Bra søk-badge
RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler