Hva er Canonical link element?
Vi rekrutterer! Se ledige stillinger

Tips en venn om "Canonical link element"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Grunnet kort tidsfrist, faktureres eventuelle kanselleringer med 100% av kursprisen.

RED Gruppen

Hva er Canonical link element?

Canonical link element, også referert til som canonical tag’en, er en måte å fortelle søkemotorer hvilken versjon av to eller flere duplikater som er orginalen.

En canonical tag kan se slik ut:

<link rel="canonical" href="https://redperformance.no/definisjon/canonical-link-element/" />

Denne koden ligger ikke synlig for brukere, men søkemotorer bruker altså denne for å vite hvilken versjon som skal brukes.

  • Skal søkemotoren bruke med https eller http?
  • Skal det brukes med eller uten www før domenet?
  • Typisk i nettbutikker, når man navigerer med fasetter eller variabler, hvilken URL skal benyttes?
    I en nettbutikk for sko finner man typisk denne utlistingen:
    www.sko.no/damesko/boots/?sortering=lavest-pris
    Altså at man sorterer ut alle boots for damer i rekkefølgen lavest pris først.
    Det er kanskje mange forskjellige alternativer rundt sortering: pris, popularitet, navn og så videre.
    For å unngå tvilstilfeller er det best da å sette canonical til å være uten variabelen sortering på, altså slik:

    <link rel="canonical" href="http://www.sko.no/damesko/boots/" />
  • Med eller uten / på slutten av URL
  • Andre tilfeller der du har behov for en kopi, for eksempel ved bruk av AMP.
RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler