Hva er Canonical link element?
Canonical link element, også referert til som canonical tag’en, er en måte å fortelle søkemotorer hvilken versjon av to eller flere duplikater som er orginalen.
En canonical tag kan se slik ut:
<link rel="canonical" href="https://redperformance.no/definisjon/canonical-link-element/" />
Denne koden ligger ikke synlig for brukere, men søkemotorer bruker altså denne for å vite hvilken versjon som skal brukes.
Noen problemstillinger canonical link element løser:
- Skal søkemotoren bruke med https eller http?
- Skal det brukes med eller uten www før domenet?
- Typisk i nettbutikker, når man navigerer med fasetter eller variabler, hvilken URL skal benyttes?
I en nettbutikk for sko finner man typisk denne utlistingen:
www.sko.no/damesko/boots/?sortering=lavest-pris
Altså at man sorterer ut alle boots for damer i rekkefølgen lavest pris først.
Det er kanskje mange forskjellige alternativer rundt sortering: pris, popularitet, navn og så videre.
For å unngå tvilstilfeller er det best da å sette canonical til å være uten variabelen sortering på, altså slik:<link rel="canonical" href="http://www.sko.no/damesko/boots/" />
- Med eller uten / på slutten av URL
- Andre tilfeller der du har behov for en kopi, for eksempel ved bruk av AMP.