Vi rekrutterer! Se ledige stillinger

Tips en venn om "Canonical link element"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Med forbehold om tilstrekkelig antall deltakere. Ved en eventuell avlysning varsles dette senest to arbeidsdager før kursdato.

Hva er Canonical link element?

Canonical link element, også referert til som canonical tag’en, er en måte å fortelle søkemotorer hvilken versjon av to eller flere duplikater som er orginalen.

En canonical tag kan se slik ut:

<link rel="canonical" href="https://redperformance.no/definisjon/canonical-link-element/" />

Denne koden ligger ikke synlig for brukere, men søkemotorer bruker altså denne for å vite hvilken versjon som skal brukes.

  • Skal søkemotoren bruke med https eller http?
  • Skal det brukes med eller uten www før domenet?
  • Typisk i nettbutikker, når man navigerer med fasetter eller variabler, hvilken URL skal benyttes?
    I en nettbutikk for sko finner man typisk denne utlistingen:
    www.sko.no/damesko/boots/?sortering=lavest-pris
    Altså at man sorterer ut alle boots for damer i rekkefølgen lavest pris først.
    Det er kanskje mange forskjellige alternativer rundt sortering: pris, popularitet, navn og så videre.
    For å unngå tvilstilfeller er det best da å sette canonical til å være uten variabelen sortering på, altså slik:

    <link rel="canonical" href="http://www.sko.no/damesko/boots/" />
  • Med eller uten / på slutten av URL
  • Andre tilfeller der du har behov for en kopi, for eksempel ved bruk av AMP.
Google-sertifikat Bra søk-badge
RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler