Vi rekrutterer! Se ledige stillinger

Tips en venn om "Black hat SEO"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Med forbehold om tilstrekkelig antall deltakere. Ved en eventuell avlysning varsles dette senest to arbeidsdager før kursdato.

RED Gruppen

Hva er Black hat SEO?

Black hat SEO er en samlebetegnelse på teknikker innen SEO som bryter med søkemotorenes retningslinjer for å oppnå høyere posisjon i organisk søk.
Uttrykket “black hat” kommer fra cowboy-filmer der skurken gjerne hadde svart hatt og klær, mens helten gjerne gikk med hvit hatt og lyse klær.

Søkemotorenes retningslinjer

Google, Bing og de fleste andre søkemotorer har egne retningslinjer for hva som er akseptert å gjøre, og eksempler på hva som ikke er greit. Ikke alle forsøk på jukse seg opp i resultatlistene er enkelt å avsløre og teknologien som søkemotorene bruker er ikke perfekt. Det er hull som åpner for juks.

Det er veldig viktig for enhver søkemotor å unngå tilfeller av dette, det går på kredibiliteten løs om det er lett å jukse seg til synlighet.

Black hat SEO kan gi straff

Dersom juks blir oppdaget har søkemotorene som regel tre forskjellige nivåer av konsekvens:

  • Advarsel
  • “Damping”
  • Utkastelse

Advarsel om ugrei SEO

Advarsler kan bli gitt gjennom Google Search Console, tidligere kjent som Google Webmaster Tools. Gjennom denne tjenesten kan du få oversikt over hvordan Google oppfatter nettstedet ditt og råd og tips om justeringer som bør gjøres. Dersom du får en advarsel bør du følge opp denne umiddelbart.

Damping – mild SEO-straff

The Damping factor i SEO går ut på at Google har algoritmer som også begrenser synligheten. Algoritmene som brukes for å regne ut rangering går altså begge veier, noen gir nettstedet ditt plusser, andre gir nettstedet ditt minuser. Enkelte teknikker kan slå ut på minus-algoritmene. Dette er i og for seg ikke farlig, men det er verdt å vite at ikke alle tiltak blir tolket enten i nøytral eller positiv retning, men også negativ.

Utkastelse

Har du implementert black hat SEO og blitt oppdaget, eller kanskje har hatt hjelp fra andre som har implementert grep som strider med retningslinjene til Google og Bing så kan dette være en konsekvens.

Man hører mest om store aktører som blir kastet ut, men Google har også for vane å gjøre eksempel av de som eksempelvis benytter seg av lenkenettverk eller kjøper lenker i stor skala. Dersom du har en internasjonal merkevare er konsekvensen ofte forbigående (en dag eller en uke), men er du en mindre aktør så er det ikke nødvendigvis sånn at det er et stort poeng å beholde deg i indeksen. Med andre ord er det verdt å unngå utkastelse.

Eksempler på black hat SEO-teknikker

  • Cloaking
  • Lenkefarmer
  • Kjøp av lenker
  • Forumkommentarer
  • Endring av innhold etter indeksering “bait and switch”
  • Scraping – stjele andres innhold
  • Duplisering
  • Autogenerering av innhold
  • Automatisering av lenkebygging
  • Juks med rich snippets

Lønner det seg å jukse med SEO?

Dessverre er det slik at for veldig mange aktører så lønner det seg å jukse med SEO. Eksempelvis jukset den gigantiske aktøren Expedia med SEO gjennom å delvis skjule lenker i maler til WordPress-blogger i mange år. Dette ble gjort på en slik måte at Google ikke greide å avdekke det, men da det gjorde det ble Expedia kraftig “dampet” og mistet ca 25 % av sin synlighet. Dette førte igjen til en nedjustering av Expedia-aksjen med 4 %.

Selv om dette var en brutal økonomisk konsekvens har Expedia nytt godt av fordelen å være godt synlig i mange år. Man kan spørre seg hvor mye av verdien til selskapet som kan tilskrives black hat SEO.

Mer tradisjonelle og presumtivt konservative selskaper har blitt straffet av Google for juks med SEO, alt fra BBC til BMW.
For mindre aktører kan det være veldig risikabelt å begi seg inn på black hat SEO, men dersom man ikke har noe renomme å bevare så er det sjeldent et problem. Derfor ser man gjerne mange affiliates i toppen av Google – og ofte er de der på grunn av at de greier å lure søkemotorene.

Google-sertifikat Bra søk-badge
RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler