Hva er A/B-testing?
A/B-testing (også kalt splitt-testing) er en teknikk som brukes for å teste to utgaver av en nettside mot hverandre samtidig, der enten hele layouten eller et element på siden er forskjellig i de to utgavene. Målet med A/B-testing er å få svar på hvilken av de to utgavene som presterer best i forhold til nettstedets KPIer.
Trafikken som kommer inn til nettsiden blir fordelt over de to utgavene, slik at en andel av besøkende blir eksponert for utgave A og resten for utgave B. Ofte fordeles trafikken 50/50, som i illustrasjonen nedenfor, men andre fordelingsforhold kan også brukes.
Utgaven som leverer statistisk signifikant best resultat i forhold til KPIene man har bestemt at skal være mål på suksess for en gitt test, kåres til «vinner» og implementeres permanent på nettstedet.
A/B-testing er en viktig del av arbeid med konverteringsoptimalisering. Gjennom testing bekreftes eller avkreftes hypoteser, slik at man over tid avdekker hvilke grep som øker konverteringen på det enkelte nettsted og implementerer disse.
Se også multivariat-testing.