Universal Analytics ute av beta – snart må alle oppdatere!
Rapporteringsverktøyet forblir det samme, men med forbedret ytelse og noen nye funksjoner. Allikevel er nok den største forskjellen sporingskodene som ligger på nettsiden din; alt dette må nemlig legges inn på nytt.
Om du er blant de mange som bruker Analytics aktivt har du antakeligvis tilpassede sporingskoder lagt inn på nettsidene dine for å spore diverse interaksjoner. Alle disse kodene må nå «oversettes» til det nye Universal Analytics-språket.
Remarketing (DoubleClick) er inkludert i sporingskoden som standard.
Nederst i artikkelen kan du lese hvordan du begynner å rapportere demografiske data i Universal Analytics.
Les også: Universal Analytics innebærer fare for spam i rapportene
Den nye sporingskoden ser slik ut:
<script> (function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-XXXXXX-XX', 'example.com'); ga('send', 'pageview'); </script>
Aktivere demografi- og interesse-rapporter
For å aktivere demografiske- og interesse-rapporter må det inn en ekstra linje kode i sporingskoden, markert her:
<script> (function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-XXXXXX-XX', 'example.com'); ga('require', 'displayfeatures'); ga('send', 'pageview'); </script>Få hjelp med oppdateringen