Vi rekrutterer! Se ledige stillinger
Du leser "Tips til søkemotoroptimalisering i 2017"

Tips en venn om "Tips til søkemotoroptimalisering i 2017"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Med forbehold om tilstrekkelig antall deltakere. Ved en eventuell avlysning varsles dette senest to arbeidsdager før kursdato.

Tips til søkemotoroptimalisering i 2017

Godt inne i det nye året er det flere som sikkert har spurt seg hvordan de bør jobbe med søkemotoroptimalisering (SEO) i 2017. Med denne artikkelen tar jeg for meg 3 viktige områder som du bør konsentrere SEO-arbeidet ditt rundt:

  1. Innhold og etterspørsel
  2. Navigasjon
  3. Hastighet

I forkant av SEO-arbeidet er det imidlertid en kartleggingsprosess som må til. Dersom du har en dårlig konverteringsrate (CR) bør du nemlig starte med å investere i CRO, for jo høyere konverteringsrate du har jo raskere vil du tjene inn investeringen du gjør i et søkeord. Min kollega John har utviklet en ROI-kalkulator som du kan bruke til å regne ut antall måneder det tar før investeringen din på ett søkeord er tjent inn. Regnestykket er også eksemplifisert under med en nettbutikk som har som eneste mål å få salg i nettbutikken.

Regnestykket:

En nettbutikk har snittordre fra organisk søk på ca. 500 kr og konverteringsraten (CR) fra organisk er 2,3 %. Dersom de greier en topp 5 posisjon på et ord har de en organisk Click-Through Rate (CTR) på ca. 10 %. For å få ett salg med 2,3 % CR trenger de ~44 besøk. Så 44 besøk = 500 kr.

For å få synlighet på et nytt ord som man ikke har synlighet på fra før, så koster dette et sted mellom 5 000 og 10 000 kr (dette er inkludert alle ressurser, ikke bare SEO-konsulenten, men også tid som kreves fra kundesiden og tilstøtende ressurser).

Et søkeord som har 1 000 søk i måneden (med en CTR på 10 %) får de 100 besøk på, grovt avrundet 2 salg i måneden. Med et dekningsbidrag på 50 % gir dette inntekt på 500 kr i måneden til selskapet. Investeringen er da tjent inn etter 10 måneder med et kostnadsnivå på 5 000 kr per nye ord man tar synlighet på.

Dersom man kan velge seg ut søkeord som har mer etterspørsel enn 1 000 søk i måneden blir regnestykket bedre. Økes dette til 2 000 søk i måneden tar det 5 måneder å tjene inn synligheten. Økes derimot CR til f.eks. 3 % så endrer dette regnestykket seg mye, også med ord som bare har 1 000 søk i mnd. For ord med 1 000 søk i måneden kan man forvente 3 salg i måneden i stedet for 2. Investeringen blir da tjent inn på ca. 3 måneder og 1,5 uke.

1. Innhold og etterspørsel

Du bør fokusere på å lage godt innhold før du starter med å planlegge lenkestrategien. Det finnes to tilnærminger til innholdsproduksjon:

  1. Lage innhold som folk ber om
  2. Lage innhold som ikke folk ber om, men som du tror de vil like

Sistnevnte er et sjansespill, og med tanke på SEO bør du alltid lage innhold som du vet at folk ber om. Dette fordi du låser deg hvis ikke du sjekker etterspørselen på et ord før du går igang med å produsere innhold. Når dette er sagt så bør du også unngå å lytte til råd fra store markeder. Med Norges 5,2 millioner innbyggere er konkurransen om posisjon og synlighet på søkeord mye mindre enn f.eks. i Tyskland som med sine 82 millioner innbyggere er Europas mest folkerike land.

Eksempel:

Med SEO-verktøyet Ahrefs sjekket jeg ordet ‘waldorfsalat’ som jeg på forhånd tenkte at hadde høy konkurranse. Resultatene viste at ordet genererer ca.15 000 søk i måneden, men at lenkekonkurransen er lav (du trenger under 10 lenker fra andre nettsteder for å oppnå posisjon på ordet). Det altså ikke like vanskelig å oppnå posisjon på ordet som først antatt.

Resultat-i-Ahrefs-waldorfsalat

Resultat på ordet Waldorfsalat i Ahrefs.

Test hypotesen din om hva du tror folk søker etter

Med Google Trends får du en forståelse av når et søkeord er viktig, og du kan se sesongbaserte svingninger. Slik kan du teste hypotesen din om hva du tror folk søker etter, og når de faktisk søker etter det. Merk at verktøyet er en indeks på popularitet og ikke søkevolum så her må man være litt mer kreativ.

Eksempel:

Sesongbaserte svingninger i søk på ordene ‘skattepenger’ og ‘syden’:

Google Trends-søk-på-skattepenger-og-syden

I 5-års perioden ser vi at søk på ‘skattepenger’ og ‘syden’ øker merkbart i juni måned hvert år. At søkevolumet øker parallelt kan sees i sammenheng med hva folk kan ha intensjoner om å bruke skattepengene de har tilgode på.

Sjekk relaterte søk

Nederst i resultatlisten i Google finner du relaterte søk som er en fin måte å finne frem til andre emner som folk søker etter. Tips: Bruk inkognitovindu i Chrome for å blokkere cookies og egne søkespor.

Relaterte-søk-i-Google

Bruk Keyword Planner til å finne eksakt søkefrekvens

Når du har funnet ut hva folk søker etter kan du sjekke disse frasene i søkeordplanleggeren (Keyword Planner) i AdWords for å se hvor mange som faktisk søker på ordene. Merk at tallene er et gjennomsnitt for året, og at du kan filtrere på mengden søkevolum du trenger med tanke på konverteringsraten din (se regnestykket i begynnelsen av denne artikkelen).

Sammenlign synlighet på ord med en konkurrentanalyse

Med en konkurrentanalyse kan du sammenligne synligheten som andre aktører i bransjen har på søkeord. Dersom dine konkurrenter har god posisjon på søkeord som er viktig for deg og din bedrift er det desto større grunn for å vurdere disse opp mot innholdet på nettstedet ditt.

Bruk Google AdWords som kilde for innsikt

Google AdWords er den mest presise kilden for søkeordsdata som muliggjør at du kan kartlegge hva folk vil ha uten at de vet at de blir kartlagt. Dette er både kostbart og tidkrevende, så denne prosessen er best for de som skal «vinne». Hvis f.eks. en bank vil rangere opp mot søkeordet ‘bsu’ vil man i Keyword Planner oppdage i underkant av 300 søkeord knyttet til ordet, mens ved å kjøpe innsikt i AdWords får du over 2 000 ord relatert til ‘bsu’. Folk som sparer i bsu vil være potensielle boliglånskunder om noen år så å lage innhold om denne tjenesten er en langsiktig strategi for en bank.

BSU-i-AdWords-og-Keyword Planner

2. Navigasjon

En gjennomgående faktor man ofte ser er at nettsteder har en tendens til å bruke bransjetypiske ord i navigasjon. Ikke ta for gitt at folk bruker den samme faglige ordlyden som deg når de søker etter produktene eller tjenestene dine. Navigasjonspunktene på nettstedet ditt bør nemlig reflektere etterspørselen i markedet, og bruker du faglige beskrivelser risikerer du at potensielle kunder ikke finner deg ved søk. Bruk derfor søkeordene du har avdekket fra analysene og verktøyene over.

Eksempel:

Hos vår kunde Varmefag lanseres det et redesign av nettstedet i løpet av 2017. Her har ordet ‘vedovn’ blitt lagt til som navigasjonspunkt da det har et høyt søkevolum og er et produkt som Varmefag selger, men som de ikke har brukt som navn på et navigasjonspunkt tidligere.

Varmefag-navigeringspunkt

3. Hastighet

Med lav hastighet vil du få en høyere fluktfrekvens fra besøkende og dermed også en lavere inntjening. Hastighet er derfor viktig for brukeropplevelsen og SEO, men det bør optimaliseres uavhengig av SEO, og du bør ikke være fornøyd selv om du slår konkurrentene dine. Følg rådet til Google og test forbedringer du bør gjøre med verktøyet Google Page Speed Insights.

Innhold ‘over folden’

Google har funnet ut at forsinkelser som er lenger enn 1 sekund gjør at besøkende avbryter aktiviteten og klikker seg ut fra nettstedet. Dette skaper en dårlig brukeropplevelse. Google sitt mål er å holde folk engasjert med nettsiden, og å gi en optimal opplevelse uavhengig av hva slags enhet folk bruker eller type nettverk. Det anbefales derfor at nettsteder leverer innhold ‘over folden’ på under 1 sekund. Dette gjør det mulig for folk å engasjere seg i innholdet raskest mulig. Innen besøkende har lest og forstått denne delen av en nettside vil resten av innholdet ha blitt levert.

Innhold over folden

Innhold ‘over folden’ er alt av tekst, bilder og annen informasjon i den øvre halvdelen på en nettside, og er det som leveres først.

Hastighet og mobile enheter

På mobile enheter har folk enda mindre toleranse for treg lastetid. Treff på mobil styrer resultatlisten, og Google anslår at 0,6 sekunder mistes ved bruk av 3G. Til tross for at Norge ligger teknologisk frempå anbefales det å optimalisere hastighet mot 3G fordi det er det mest brukte mobile nettverket på verdensbasis. Samtidig forsikrer du deg om at 4G brukere vil kunne navigere seg raskt til nettstedet ditt.

Rendering-a-mobile-page-in-one-second

Amazon-studien

Konsekvensene av at folk er utålmodige og forventer lav lastetid kan sees i studien til Amazon. Ved hjelp av en A/B-test sjekket netthandelssiden hvor mye penger de taper hvis de senker hastigheten på nettstedet. Her fant de ut at kun 1 sekund tregere hastighet på nettstedet ville koste de 1,6 milliarder dollar i salg hvert år.

Time to First Byte (TTFB)

Da Google annonserte at hastigheten på et nettsted ville begynne å påvirke rangering i resultatlisten (samt at de ville straffe trege mobilsider), gjorde IT-selskapet Zoompf en studie for å avdekke hvilke parametre som ville være viktig for å optimalisere for dette. Her fant de ut at sider med en lavere Time to First Byte (TTFB) svarer raskere, og har høyere rangering i Google enn sider med en høy TTFB. Med tanke på SEO er det derfor viktig å sikre at nettstedet ditt har en så lav TTFB som mulig, og dersom den er høy bør du rådføre deg med din web-teknikker som kan gjøre forbedringer i serveren.  

 

Lykke til med SEO-arbeidet i 2017!

Flere artikler…

Google-sertifikat Bra søk-badge
RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler