Mål resultatene fra applikasjonen din - RED Performance
Vi rekrutterer! Se ledige stillinger
Du leser "Mål resultatene fra applikasjonen din"

Tips en venn om "Mål resultatene fra applikasjonen din"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Grunnet kort tidsfrist, faktureres eventuelle kanselleringer med 100% av kursprisen.

RED Gruppen

Mål resultatene fra applikasjonen din

Hvis ikke du måler trafikken som kommer til din applikasjon eller ditt nettsted, driver du disse i blinde. Det er kritisk å spore resultater slik at du kan finne ut hva som er verdien av brukerne dine. Uten målsporing for applikasjonen din kan du ikke se hvor mange som har lastet ned appen for IOS og det vil være ukjent hvilke handlinger en bruker gjør innad i din app. Vi ønsker derfor å se disse tallene for å finne effektiviteten og dataen fra alle trafikkildene. Ved å integrere Google Analytics sammen med applikasjonen, kan vi lage nøyaktige rapporter på utviklingen og om du når dine mål dag for dag.

 

Det er to typer konverteringer for applikasjoner:

  1. App-innstalleringer som spores når en nedlastning eller innstallering skjer første gang.
  2. i-app konverteringer som skjer når en handling registreres innad i applikasjonen.

 

Eksempler på handlinger vi ønsker å spore i applikasjonen:

 

AdWords SDK og Server-to-server

SDK

AdWords SDK er en kodebit du legger inn i applikasjonen din slik at vi kan måle handlinger som skjer i appen. Det er enkelt å sette opp og du kan” tagge” handlinger, slik at du kan spore det du selv ønsker.

Det er to hovedgrunner for å bruke SDK:

  1. Gir utvikleren muligheten til å tagge handlinger, som du kan spore i applikasjonen
  2. SDK kan også brukes til å spore aktiviteter i appen, slik at vi kan måle viktige handlinger en bruker gjennomfører.
  3. Annonsøren kan sette opp remarketing basert på brukere fra applikasjonen

 

Server-to-server

Server-to-server gjør at vi kan spore handlinger i applikasjonen med tredjepartssystemer. Vi kan koble dette opp mot AdWords API for både IOS og Android.

S2S benyttes når utviklerne har disse grunnene:

  1. Når SDK ikke er like lett å legge inn i mobilappen
  2. Når du må legge til flere SDK for ulike nettverk. Mange annonsører bruker opp til 20 nettverk for å engasjere brukere. Dette gjør at appen blir for stor i størrelse
  3. Hvis ikke lagt til riktig kan SDK føre til ”bugs” i appen
  4. Playstore krever at kodeendringer må sendes til godkjenning som kan føre til forsinkelser
  5. S2S ping fungerer godt for blant annet kunder som bruker in-house sporingssystemer

Applikasjoner for Android

Ettersom Android eies av Google, kan vi kodeløst spore hvor mange som laster ned applikasjonen vår, og hvilken kilde disse innstalleringene kommer fra. Vi må legge til ytterligere SDK-kode for å få tilgang på data om handlinger som skjer inne i appen.

 

Applikasjoner for IOS

Vi er nødt til å legge til SDK ikke bare for å spore i-app handlinger, men også hvor mange som har lastet ned applikasjonen for IOS. 

Install feedback:

Install feedback er en feedback mekanisme som gir kunder og tredjepartsselskaper mulighet til å få informasjon fra Google hver gang en IOS applikasjon installeres. Dette er designet for bruk i in-house eller tredjeparts app analytics for måling av flere annonsenettverker.

 

Trestegs implementering av sporing for applikasjon:

  1. Velg mellom AdWords konverteringssporing med SDK eller Server-to-server API konfigurasjon
  2. Sett opp relevante konverteringshandlinger i AdWords
  3. Fullfør nødvendig planlegging for å få sporingen til å virke

 

Google analytics

Med Googe Analytics måler vi blant annet om brukeren kom fra organisk eller betalt søk og hvordan trafikken flyter i applikasjonen din over tid. Vi kan måle LTV (life time value) for å forstå hvilket publikum og hvilken adferd disse har. Vi kan også overvåke mobilkonverteringer og lage utfra dette strategier for ytterligere kjøp. Videre ser vi på hvordan trafikken til nedlastningene oppstår, for så finne ormådene du bør investere pengene dine.

Google Analytics åpner muligheten for:

 

Ønsker du å få mer ut av din applikasjon? Kontakt oss!

Flere artikler…

RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler