Søkemotoroptimalisering blir viktigere for betalt søk
Vi rekrutterer! Se ledige stillinger
Du leser "Søkemotoroptimalisering blir viktigere for betalt søk"
  • 34 delinger

Tips en venn om "Søkemotoroptimalisering blir viktigere for betalt søk"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Grunnet kort tidsfrist, faktureres eventuelle kanselleringer med 100% av kursprisen.

RED Gruppen

Søkemotoroptimalisering blir viktigere for betalt søk

Google har lenge snakket om feed-baserte annonseløsninger, med automatisk generert tekst- og bildeannoner. En annonse som lages via en feed vil være mer relevant og effektiv, samtidig som den vil gi bedre informasjon til potensielle kunder. Feeds brukes også for å lage dynamiske retargeting bannere, som kan vise annonser basert på et produkt du tidligere har kikket på, eller lagt i handlekurven uten å gjennomføre kjøpet.

På grunn av en rikere opplevelse i bannerne og for søkerne, har Google hentydet at dette kommer til å ta en større del av Google-søk i fremtiden.

 

Søkemotoroptimalisering blir viktigere

En feed henter meta-data som finnes på nettstedet og videreformidler denne informasjonen, slik at den kan brukes via andre plattformer. For at en feed-annonse skal bli best mulig, er den med andre ord avhengig av at innholdet som finnes på nettstedet ditt er godt. Feed-annonser bruker ikke søkeord som vanlige kampanjer i søk, men finner tittelen til produktet og matcher dette opp med søket som ble gjort. Google bruker altså overskriften (på produktsiden) for å avgjøre om dette er et relevant treff for personen som søker etter dine produkter.

I tillegg til at overskriften hentes, brukes også andre variabler som kjønn, merke, bilde, størrelse, farge og beskrivelse av produktet. Dette hentes automatisk fra nettstedet og gjøres om til en annonse. Desto mer informasjon vi klarer å gi til søkemotorene (eller andre kanaler), jo bedre blir annonsene som genereres.

Google shopping optimalisering

Det handler derfor i større grad om legge til rette for at Google skal klare å analysere (crawle) nettstedet ditt. Kundene dine vet akkurat hva de vil ha og søkene som gjøres vil gjenspeile dette. Vi søker ikke bare etter ”joggesko”, men ”blå Nike joggesko”, eller ”Nike joggesko for dame”. Å finne trendene i markedet og implementere disse, blir av den grunn mye viktigere enn tidligere.

 

Søkeordsanalyse

Under er søketrenden for ”blå Nike joggesko” (blå linje) og ”hvit Nike joggesko” (rød linje). Vi ser en tydelig økende tendens til at ”hvite Nike joggesko” er mer populære enn blå. Hvis den originale tittelen til produktet ditt var ”Nike Joggesko Herre, Blå”, kan i dette tilfellet være lurt å utvide tittelen til ”Nike Joggesko Herre, Hvite og blå”, for å bli synlig i flere søk og appelere bedre til søkerne. En annonsør kan også øke budene/synligheten etter trendene, for å imøtekomme etterspørselen i markedet.

Trender søk for joggesko

Det er også sentralt å forstå hva som faktisk søkes etter, hvis vi skal oppnå optimal synlighet i søkemotoren. Dette må gjøres gjennom strategiske søkeordsanalyser, for å finne den beste tittelen for ditt produkt. Et eksempel på dette er hvis du selger ”Nike Løpesko”, så vil det være mer fornuftig å bruke tittelen ”Nike Joggesko” ettersom analysen sier at det er 3 x flere søk på dette ordet.

Søkevolum joggesko

Bildet

En viktig del av feed-genererte annonser er bildet. Tenk gjerne nøye over bildene på produktene dine, om disse er av høy kvalitet, gjenspeiler produktet på en god måte og still deg selv spørsmålet om bildet ville passet godt inn i en annonse. Finn gjerne også måter å teste hvilke type bilde som gir best resultater, og skaper det beste blikkfanget for dine produkter.

A-Btest Google shopping bilder

Trege og ikke mobiloptimaliserte nettsider

Det er lenge vært viktig å sende søkerne til en god landingsside. På grunn av den økte mobiltrafikken tar nå også Google enda større hensyn til trege og ikke mobiloptimaliserte nettsteder. Dette reduserer ikke bare synligheten i organisk søk, men du vil også få færre visninger og belastes en høyere kostnad per klikk gjennom betalt søk. Det blir viktig å gjøre grep på nettstedet slik at du får raskere og mobiltilpassede sider.

mobiloptimaliserte annonser

Husk

  1. Se over dine viktigste produkter og se til at tittelen er optimalisert
  2. Ta med viktige informasjon av produktet i tittelen som alder, kjønn og farge.
  3. Sjekk hvilke søk som trender og øk synlighet for disse produktene
  4. Finn de beste produktbildene
  5. Bruk mobiloptimaliserte og raske landingssider

 

 

Flere artikler…

RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler