Vi rekrutterer! Se ledige stillinger
Du leser "Effektiv A/B-testing uten SEO-straff"

Tips en venn om "Effektiv A/B-testing uten SEO-straff"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Med forbehold om tilstrekkelig antall deltakere. Ved en eventuell avlysning varsles dette senest to arbeidsdager før kursdato.

RED Gruppen

Effektiv A/B-testing uten SEO-straff

I stedet for å synse om hva som fungerer eller ikke på nett, er det mulig å systematisk finne frem til hva som fungerer best gjennom A/B-testing. Samtidig kan et feilaktig oppsett gjøre at du får problemer med organiske posisjoner i Google, se hvordan du kan søkemotoroptimalisere A/B-testingen og unngå straff fra Google.

Vanlige ting å  A/B-teste er:

a-b-testing

En A/B-test som kan prøves på nettbutikken over er å endre BUY NOW-knappene til tekstlinker. Generelt sett gir tekstlinker en høyere click-through rate så det er en valid hypotese å prøve ut.

Når du skal A/B-teste en side på nettstedet ditt lager du gjerne en kopi av siden som ligger på en annen URL. Google tro dette er duplikatinnhold om du ikke gjør ting riktig. Google setter ikke pris på duplikater. Sider  med nesten likt innhold er en stor no no for søkemotorene. Årsaken til at duplikater er negativt er at et duplikat er i seg selv uten verdi for en bruker av en søkemotor. De ti treffene på første resultatside bør være forskjellige treff, synder du med likt innhold er sjansene lave for at du får en god posisjon i Google.

For å se om tekstlinker fungerer på nettbutikken lager vi to forskjellige sider, i bildet under ser du endringen som gjøres i henholdsvis A og B-testen.

a-b-testing-sokemotoroptimalisering

Sidene blir veldig like, med lik tekst – forskjellen er i praksis kun litt stilsetting.

Så hva skal du gjøre for
å unngå at søkemotorene straffer deg for A/B-testing?

Google, som selv tilbyr systemer for A/B-testing, publiserte torsdag 9. august 2012 en bloggpost om hvilke grep du bør gjøre for å søkemotoroptimalisere A/B-testing av nettstedet ditt.

Kort oppsummert er grepene følgende:

Cloaking

Cloaking kalles prosessen der et innhold på samme URL blir vist for en gruppe brukere, samtidig med at annet innhold blir vist til en annen gruppe brukere. Innen søkemotoroptimalisering brukes dette til eksempelvis å gi brukere et kommersielt og polert innhold, mens Google får servert en søkemotoroptimalisert versjon av samme side. Dette er en teknikk som det slås hardt ned på av Google hvis oppdaget og anses som dårlig forretningsskikk.

A/B-testing innebærer noen av de samme prinsippene som cloaking; noen brukere får en side, mens andre brukere får en annen. Det som Google eksplisitt fraråder her er å A/B-teste med user agent som fordelingskriterie. Eksempelvis å A/B-teste en variant av en side mot eksempelvis iPad-brukere kontra andre brukere er et eksempel på dette. En garantert måte å få straff fra Google er å fordele en A/B-test med Googles user agent Googlebot kontra øvrige user agents.

Unngå å lage utvalg å A/B-teste mot basert på user agents.

Canonical link element tag’en er en linje HTML som legges i begynnelsen av et HTML-dokument for å angi korrekt adresse til en side. Hensikten med å bruke denne tag’en er å unngå at sider blir tatt opp i Googles database med en annen URL enn hva den som publiserte siden ønsket.

Tag’en ser slik ut:

<link rel="canonical" href="http://www.dittdomene.no/sidenavn/" />

Eksempelvis går disse 4 variantene av link til førstesiden til redperformance.no:

La oss si at nettstedet finnesikke.no skal A/B-teste produktsiden for produktet Luftgitar.

Produktsiden ligger på denne adressen:

finnesikke.no/luftgitar/

Med fremveksten av Pinterest og bruken av høykvalitets media, velger vi å teste om større og bedre bilder påvirker salg av luftgitar-produktet.
Varianten med større og bedre bilder legges på:

finnesikke.no/luftgitar/b/

Nettbutikken finnesikke.no har gode posisjoner i Google, også på produktsiden for luftgitar. Den eneste forskjellen på de to sidene er større og andre bilder på den andre varianten. Teksten er lik. Google vil anse disse sidene som like og vi har dermed en sjanse for å bli straffet for duplikatinnhold.

Ved å legge inn følgende linje mellom og på både orginalsiden (finnesikke.no/luftgitar/) og B-varianten (finnesikke.no/luftgitar/b/) varsler vi Google om hvilken side som er orginalen.

<link rel="canonical" href="http://finnesikke.no/luftgitar/" />

Ta i bruk canonical link element-tag’en for å angi hvilke sider som skal tas opp i Google.

Bruk temporærere videresendinger

En A/B-test har en begrenset levetid og metoden for å videresende brukere til testens variant varierer.
Videresendinger kan deles i to hovedgrupper:

Serverbaserte videresendinger fungerer slik at det sendes en melding om videresending fra serveren til brukeren.
Disse kan sendes på to forskjellige måter:

Permanente videresendinger brukes innen søkemotoroptimalisering for å modellere gamle filstrukturer til nye, eksempelvis ved en relansering av et nettsted.
Det er også en klassisk feil at videresendinger i disse tilfellene blir gjort ved hjelp av temporære videresendinger. I tilfellet med A/B-testing er saken en ganske annen. A/B-testen er en midlertidig affære og temporær videresending anbefales.

A/B-testing i Google Analytics

Googles verktøy for A/B-testing bruker derimot videresending ved hjelp av JavaScript, som er klientbasert. Det vil si at en kodesnutt på selve nettsiden som blir trigget i nettleseren på brukerens datamaskin iverksetter videresendingen. Denne metoden, naturlig nok, anbefaler Google også å bruke.
A/B-testingssystemet til Google var før en egen web-applikasjon kalt Google Website Optimizer. Nå er dette systemet integrert i Google Analytics.

Sikre at fordeling foregår via en temporær videresending eller ved hjelp av JavaScript, bruk gjerne Google Analytics til A/B-testing om du kan.

Stopp A/B-testen i tide!

Etter en viss tid bør det være mulig å identifisere en variant som fungerer best. Hvor lang tid kommer helt an på hvor mye besøk du har til siden og Google opplyser ikke om noen konkrete grenseverdier for dette. Det som Google er ganske tydelig på er at man ikke skal fortsette å teste samme side, men da implementere en endring og la denne være gjeldende.

Dette strider litt med ideell A/B-testing etter mitt syn. Optimalt sett burde alle sider testes kontinuerlig, for så å gradvis forbedre nettsiden ved hjelp av statistikk. En nettside som tester alle sider er ganske ressurskrevende og en utopi for de fleste. En god praksis her vil være å teste en og en side, og da pause testing etter at funn har blitt etablert. For nettbutikker med malverk som testes, bør en og en template testes.

Finn en vinner og slå av testen når endringen er implementert. Vent en stund med å teste samme side igjen.

Gjennomfør A/B-testing og selg mer

Google påpeker at A/B-testing i alle tilfeller har ingen eller liten negativ påvirkning på søkemotoroptimalisering. Å gjennomføre A/B-testing er derimot helt uvurderlig for å optimalisere e-handel og brukeropplevelse. Greier du å forbedre konverteringsraten er dette en gevinst som påvirker verdien av alle markedsaktiviteter og direktetrafikk.

Portrett av Magnus Strømnes Bøe

Skrevet av Magnus Strømnes Bøe

Magnus Strømnes Bøe er administrerende direktør i RED Performance. Han er også partner og leder eide og fortjente medier-avdelingen.

Flere artikler…

Google-sertifikat Bra søk-badge
RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler