Vi rekrutterer! Se ledige stillinger
Du leser "Share of Search | Hva er det?"
  • 33 delinger

Tips en venn om "Share of Search | Hva er det?"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Med forbehold om tilstrekkelig antall deltakere. Ved en eventuell avlysning varsles dette senest to arbeidsdager før kursdato.

Share of Search | Hva er det?

Share of Search (heretter SoS) er en metric for å vurdere styrken til et brand i et marked. Måten dette gjøres på er å se andel søk etter utvalgte brand innen en kategori/vertikal og hvor stor andel av disse søkene som består av ditt brand. SoS er altså andelen av organiske søketermer (ikke andel av betalt søk-annonsering).


Hvordan beregner man det?


La oss ta et fiktivt eksempel. Det er et møbelmarked med 3 aktører;
Alt hjem som har 200 søk i måneden, Møbeleksperten med 100 søk i måneden og Furniture King  med 300 søk i måneden. Totalt er det 600 søk i måneden.

Skal man da beregne for eksempel SoS for Alt hjem blir deres andel da 200 / 600 x 100 = 33 % er deres estimerte SoS. Dette gir da en indikasjon på hvor sterkt merkevaren din står når en bruker er på utkikk etter møbler.

 
Hvorfor er det viktig?

SoS er basert på nøyaktig det samme prinsippet som salg og markedsandel, men tar utgangspunkt i antall ganger et merkenavn blir brukt i Google sin søkemotor. Dette gir deg et sterkt oversiktsbilde av hvordan den mentale tilgjengeligheten til din  merkevare er opp mot dine konkurrenter.

Det omtales både som supplement og potensielt en fremtidig arvtaker til share of voice (your brand metric / total market metric x 100) og er en nøkkelindikator for potensiale og vekst (Riston, 2020).

Foreløpige studier indikerer sterkt en relasjon mellom SoS vs share of market (Kantar, 2020)

Man må ikke se seg blind på dette da det er flere faktorer som spiller inn. Markedsandelen kan øke i kampanjeperioder, uten at dette preger SoS/mental tilgjengelighet generelt. Og motsatt kan man øke etterspørsel i søk i forbindelse med f.eks presseomtale uten av dette hever markedsandeler. Man klarer ikke per dags dato å skille positivt ladede fra negativt ladede økninger i søk.

Det er også veldig interessant at vi tidligere har tenkt at SoV er en indikator for SoS, men studier viser faktisk motsatt. Det ser ut til at SoS er en indikator for å mene noe om utviklingen i SoV. Med dette i bakhånd kan SoS brukes prediktivt til å spå utviklingen i faktiske markedsandeler. I praksis kan det bety at om en merkevares SoS øker er det typisk at markedsandelen øker i følgende måneder. Ved å spore dette som en KPI kan man få innsikt på indikatorer mot økning/nedgang i markedsandeler (Binet, 2020).

SoS kan da også gi indikasjoner på effekt av mediespend og hvor mye interesse eller «mental tilgjengelighet» som «lånes/kjøpes» til din merkevare.

 

Hvordan kan det teknisk leveres?

Lyst til å ta en uforpliktende prat rundt hvordan vi kan bistå deg på søk? Kontakt  oss her da vel!
Alternativt, sjekk ut bloggen vår for mer innhold om Performance Marketing.

Kilder:

 

Portrett av Andreas Løken

Skrevet av Andreas Løken

Flere artikler…

Google-sertifikat Bra søk-badge
RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler