Vi rekrutterer! Se ledige stillinger
Du leser "Det aller minste lille SEO-grepet du gjør selv – Title og Meta Description"

Tips en venn om "Det aller minste lille SEO-grepet du gjør selv – Title og Meta Description"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Med forbehold om tilstrekkelig antall deltakere. Ved en eventuell avlysning varsles dette senest to arbeidsdager før kursdato.

RED Gruppen

Det aller minste lille SEO-grepet du gjør selv – Title og Meta Description

Innen søkemotoroptimalisering er den KPI nr 2 stort sett posisjon i resultatlisten. Alle jakter på en førsteplass på sine søkeord og er det målet nådd anser man ofte som at jobben er gjort.

Et viktig moment for å nå en førsteplass er å ha en optimalisert Title for hver enkelt side på nettstedet.

40 % økning i trafikk bare ved å optimalisere title og meta description

I en fersk case der vi isolert har jobbet med title og meta description optimalisering har vi sett en økning på hele 40 % vs fjoråret. Denne økningen er ikke justert for vekst i markedet, men vi har både klare indikasjoner på hopp på «store» søkeord og mer utbytte av synligheten i søk.

Resultat av isolert title og meta description seo

 

Hva er title og meta description?

Title er teksten som dukker opp i resultatlisten i Google.

Title i Google / søk

og i nettleserfaner:

Title i nettleser

Meta description vises som teksten under lenken i resultalisten.

Meta description i Google / søk

De fleste publiseringsløsninger lar deg definere dette selv.

I WordPress ser det slik ut, med tillegget Yoast SEO Plugin:

Yoast WordPress SEO

Slik ser det ut i Episerver:

Episerver title og meta description-seo

Slik ser det ut i Magento:

Magento Title og Meta description seo

Det som ofte skjer er at disse feltene blir stemoderlig behandlet. Hovedgrunnen til det tror jeg er manglende innsikt i hvor viktig disse feltene er.

Det du trenger å vite er at disse feltene påvirker 3 helt sentrale faktorer for trafikk til nettsiden din:

Med litt optimalisering kan du få pene treff som dette:

God title og meta description

Så hvordan skal du tilnærme deg Title og Meta description?

6 tips til title tags som gir deg posisjoner og trafikk

  1. Hver enkelt URL / side skal ha unike title-tags. Gjenbruk er fy-fy!
  2. Plasser søkeordet ditt tidlig i title-tag’en. Er målet ditt å rangere godt på enkeltordet «fotballsokker», vil en god title tag se slik ut: Fotballsokker i alle farger kontra Røde, blå og gule fotballsokker.
  3. Begrens lengden til en title tag til ca 70 tegn.
  4. Få inn Unique Selling points om det er rom for det. Har du fri frakt? Rask levering? 20 års erfaring? Fotballsokker i alle farger, fri frakt
  5. Dersom du har en sterk merkevare er det nyttig å utnytte dette. Fotballsokker i alle farger, fri frakt – G-Sport
  6. Dersom du kan oppgi en pris, og den er konkurransedyktig kan det være fornuftig å legge inn. Fotballsokker fra G-Sport, fra 50,- fri frakt

og 7 tips til meta descriptions som gir deg optimal CTR

  1. Gjenbruk av meta descriptions er også fy-fy! Enhver description skal være unik.
  2. Analyser treffene dine ved å skrive dette inn i Googlesite:www.dittnettsted.no, se eksempel med redperformance.no her. Har du noen svake punkter? Legg til et søkeord for å se enkeltseksjoner, f.eks. site:gsport.no fotballsko
  3. Søk også på søkeord du vet du har en topp 10 posisjon på. Hvordan skiller du deg ut i forhold til konkurransen?
  4. Pass på at title tag og meta description spiller på lag. Repeterer du USP’er unødvendig – eller er det en naturlig flyt fra title til description?
  5. Bruk søkeorder i meta description. Søkeordet blir som i title-tag’en uthevet med fete typer / bold, noe som krever mer oppmerksomhet fra mottaker.
  6. Bruk denne regelen om du kan: Første setning beskriver hva som finnes på siden. Andre setning kommer med et argument for hvorfor denne siden / produktet / tjenesten er å foretrekke – om det er plass en tredje siste setning med en kort oppfordring. Feks. Se utvalget av fotballsokker her. Alle sokker fra G-Sport kan vaskes på 60°. Spesialtilbud for deg som handler på nett, klikk her.
  7. Bruker du WordPress? Ta i bruk Yoast sitt SEO-plugin. Gjør det superenkelt å jobbe med optimalisering av title tags og meta descriptions.

Lykke til med optimaliseringsarbeidet!

Portrett av Magnus Strømnes Bøe

Skrevet av Magnus Strømnes Bøe

Magnus Strømnes Bøe er administrerende direktør i RED Performance. Han er også partner og leder eide og fortjente medier-avdelingen.

Flere artikler…

Google-sertifikat Bra søk-badge
RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler