Zuckerberg: – Den organiske rekkevidden blir dårligere for bedrifter
For noen dager siden arrangerte Facebook en Q&A sammen med Mark Zuckerberg. Det var mye snakk om krisen i Ukraina, Instant Articles og den organiske rekkevidden. Det sistnevnte er noe vi i RED Performance brenner veldig for, og det har vært mye rykter om hvordan Facebooks nye algoritmer kommer til å fungere. Mark virket selvfølgelig ikke urolig:
– Vi prøver alltid å forbedre algoritmen som bestemmer hva som skal vises på brukernes ”News Feed’er”. Noen vil ha mer informasjon fra bedriftenes Facebook-sider – andre ikke. Personer som ønsker å se mindre fra bedriftene, kommer nå til å se mindre fra de og mer fra sine venner. Dette kommer faktisk til å resultere i dårligere organisk rekkevidde for bedriftene.
Selv om bedriftene nå kommer til å få det vanskeligere med å nå ut til folk gratis, mener Mark at bedriftene ikke skal gi opp. Alt kommer til å fungere som vanlig, bortsett fra at man når ut til færre mennesker.
– Det er noen ting jeg vil bedriftene skal vite: Uansett hvilke endringer som blir gjort, vil Facebook fortsatt være det beste stedet å nå folk og kunder på. Vi vil forbedre opplevelsen på Facebook for alle, så bedriftene trenger ikke å tenke ut nye måter å nå sine kunder på, sier multimilliardæren.
Fremtiden for bedrift-sider på Facebook ser Mark også lyst på.
– Det største problemet på Facebook i dag er alle som linker til hjemmesider som ikke er designet for alle skjermtyper, oppløsninger og størrelser. Derfor ser vi at folk heller søker opp bedrifters fanpages for å finne info om pris, åpningstider etc.
Les også: Imorgen mister du likes på Facebook
Synes du det er vanskelig å følge med på Facebook sine endringer med algoritmen og hva dere som bedrift burde gjøre? Ikke nøl med å kontakte oss!