Vi rekrutterer! Se ledige stillinger
Du leser "Nyheter for betalte medier – uke 41"

Tips en venn om "Nyheter for betalte medier – uke 41"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Med forbehold om tilstrekkelig antall deltakere. Ved en eventuell avlysning varsles dette senest to arbeidsdager før kursdato.

RED Gruppen

Nyheter for betalte medier – uke 41

I denne nye spalten skal vi skrive et innlegg hver uke som tar for seg mye av det spennende som har skjedd innen betalte medier. Da snakker vi om betalt søk som AdWords og Bing, annonsering i sosiale medier slik som Facebook og LinkedIn, og andre former for performance markedsføring.

Dynamisk remarketing endelig for alle, ikke bare detaljhandel

Du har lenge sett annonser med de helt konkrete varene du tidligere har sett i en nettbutikk. Dette er ikke noe magisk, men en relativt enkel teknikk innen digital markedsføring som heter «dynamisk remarketing». I senere tid har Google AdWords kastet seg på denne trenden, men i utgangspunktet kun for nettbutikker innen detaljhandelen som selger elektronikk, klær, kosmetikk og lignende.

 

Nå skal Google støtte dynamisk remarketing for de som selger tjenester slik som hotellovernatting, flyreiser, jobber og utdanning, samt større investeringer for B2B-markedet også. Med andre ord skal alle vertikaler bli dekket for bruk av dynamisk remarketing. Eneste forutsetning er at du har en Google Merchant Center-feed med data om varene og tjenestene du leverer. En slik feed kan være litt tricky å automatisere for eksemplet for et firma som designer utstyr på bestilling til oljeplattformer, men med en manuell feed i Google spreadsheet som du oppdaterer så ofte som nødvendig bør dette gå greit.

 

Tilpasset publikum for bannere i Google Display Network

Google vil at du skal vise bannerannonsene dine målrettet mot et mer relevant publikum i deres eget annonsenettverk GDN (Google Display Network). Du har tidligere hatt muligheten til å målrette personer med helt konkrete interesser, slik som bil, elektronikk og reise. I tillegg kan du også målrette deg mot de som er ute etter å kjøpe noe nytt innen disse kategoriene, såkalte intensjonsmålgrupper. Men nå skal du altså også kunne designe ditt helt eget publikum basert både på interesser, relevante nettsider og konkrete produkter.

customaffinity

 

Nøyaktig hvordan Google setter sammen dataene du skriver inn avslører de ikke. Du vil derimot kunne se ganske nøyaktig hvor mange personer du retter deg mot mens du fyller ut kriteriene for målgruppen din, samt den demografiske profilen til disse.

 

Facebook utfordrer Google på bannerannonser!

cross deviceApropos Google sitt nye målrettingsverktøy for GDN, har Facebook nå lansert ATLAS. Dette er en annonseringsplattform hvor du målretter deg mot brukere på samme måte som i Facebook. Den unike fordelen til Atlas er at de har tilgang på all brukerinformasjonen som Facebook sitter på. Dette muliggjør målrettet annonsering mot tilnærmet alle mennesker som er aktive på Internett i den vestlige verden… og en god del babyer og husdyr.

 

Facebook/Atlas kan ikke by på så mye informasjon når det gjelder mengden nettsider de samarbeider med, eller eventuelle annonsenettverk. Det er heller ikke åpenbart nøyaktig hvordan systemet deres vil fungere. En spennende forskjell fra ordinær RTA-målretting er at brukeren blir identifisert på bakgrunn av å være logget inn på Facebook isteden for tradisjonelle cookies. Nedenfor ser du et eksempel-bilde på hvordan Atlas kan se ut for en annonsør som er logget inn i systemet:

atlas

Flere artikler…

Google-sertifikat Bra søk-badge
RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler