Vi rekrutterer! Se ledige stillinger
Du leser "Nyheter for betalte medier – uke 39"

Tips en venn om "Nyheter for betalte medier – uke 39"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Med forbehold om tilstrekkelig antall deltakere. Ved en eventuell avlysning varsles dette senest to arbeidsdager før kursdato.

RED Gruppen

Nyheter for betalte medier – uke 39

I denne nye spalten skal vi skrive et innlegg hver uke som tar for seg mye av det spennende som har skjedd innen betalte medier. Da snakker vi om betalt søk som AdWords og Bing, annonsering i sosiale medier slik som Facebook og LinkedIn, og andre former for performance markedsføring.

 

Nok snikk-snakk! La oss se på de mest spennende sakene fra uken som gikk:

AdWords endelig med verktøy for tekstannonser fra feed! …på en måte

Google har tidligere uttalt at de skal gjøre det enklere å drive med AdWords i stor skala. Dette gjelder både for byråer og for store bedrifter. Alle med en nettbutikk som satser på betalt søk bør kjenne til problemstillingen med å vise annonser for alle produktene sine. Det finnes per i dag ingen støtte for dette direkte i AdWords-grensesnittet, det nærmeste du kommer er bildeannonser i Google Shopping-kampanjer, eller PLA (Product Listing Ads) som det også kalles. Men visste du at ved å supplementere med tekstannonser kan du få mye mer trafikk? Dette er også veldig lønnsom trafikk.

 

Nå åpner Google for at du kan lage tilpassede annonser for store deler av kontoen, ved bare å laste opp en Excel-fil (ikke ulikt en produktfeed) som inneholder masse produktdata. Disse produktdataene, slik som produktnavn, pris, lagerstatus mm. kan du deretter hente dynamisk inn i annonsene. Dette fungerer altså på samme måte som de fleste feed-systemene de store nettbutikkene bruker i dag.

dynamisk-adwords-annonse

Ulempen derimot, er at du må oppdatere dette manuelt. Vi snakker altså ikke om en dynamisk feed slik som Shopping-kampanjene bruker, som automatisk blir hentet inn i AdWords hver dag, eller hver time om du vil. Dette må manuelt lastes opp, hver dag.

 

Vi setter pris på innsatsen, Google, men ærlig talt, dette virker litt tungvindt! Vi forstår hensikten, og ser nytten ved statiske kampanjer som er tidsbegrenset. Vi liker også den nye fleksibiliteten med tanke på mengden data man kan sette inn i annonsene, og at det gjelder både tekst og tall. Men hvorfor ikke støtte en live feed hentet fra nettet? Vi får håpe dette kommer etterhvert.

 

Mer plass til unike fordeler med din butikk/nettside

meldingsutvidelser-adwords

Nok en nyhet fra Google er at du i annonsene dine har fått mer plass til å rope ut dine USP-er (Unique Selling Points) i annonsene. På engelsk kalles dette callout-extensions, mens det på norsk heter meldingsutvidelser. Vi vet alle hvor frustrerende den lille plassen på 25 + 35 + 35 tegn kan være, og derfor er dette et kjærkomment tillegg fra Google. Du kan altså nå få vist opptil fire små setninger under annonsen din. Disse kan settes på konto- kampanje- og annonsegruppenivå, er ikke klikkbare, og hver av setningene kan være opptil 25 tegn.

 

Facebook gjør annonsehåndtering personlig

Facebook har sett seg nødt til å endre hvordan tilgangen til Facebook-sider og annonsekontoer fungerer. De har gått fra at én Facebook-konto skal ha tilgang til alle Facebook-sider og annonsekontoer, til at disse tilgangene skal ligge hos enkeltpersoner. Da må du først opprette en «Business Manager», der alle kunder håndteres, for deretter å gi tilgang til de enkelte sidene og annonsekontoene som hver enkeltperson som skal jobbe med. Enten du jobber i et byrå eller en større bedrift, mener Facebook dette skal gjøre annonsehåndtering mer effektivt og trygt.

 

facebook-business-manager

 

Etter å ha brukt dette systemet en stund er vi faktisk helt enige. Det er tryggere med tanke på at du som enkeltperson kun får tilgang med de sidene og annonsekontoene du skal jobbe med. I tillegg er måten du kan samle sider og annonsekontoer i «prosjekter» veldig intuitivt og nyttig.

Flere artikler…

Google-sertifikat Bra søk-badge
RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler