Vi rekrutterer! Se ledige stillinger
Du leser "Nye toppnivådomener skaper muligheter (til forvirring?)"

Tips en venn om "Nye toppnivådomener skaper muligheter (til forvirring?)"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Med forbehold om tilstrekkelig antall deltakere. Ved en eventuell avlysning varsles dette senest to arbeidsdager før kursdato.

RED Gruppen

Nye toppnivådomener skaper muligheter (til forvirring?)

Et toppnivådomene (Top Level Domain, ofte forkortet til TLD) er en måte å inndele nettadresser geografisk eller generisk på internett. Blant annet .no, .eu, .com og .org er velkjente toppnivådomener for oss nordmenn.

I løpet av det neste halvåret vil det lanseres mellom 1500-2000 nye toppnivådomener inndelt i blant annet bransjer og merkevarer, som for eksempel «.blog», «.cars» og «.sports», men også «.lego», «.google» og «.youtube». For en god sum kan du også søke om å lage ditt helt eget!

Hva betyr det for markedsføreren?

Søkemotoroptimalisering

Før lansering av de nye domenene kan vi kun spekulere i hvilken effekt det muligvis kan få, men med tanke på at Google kontinuerlig har misket viktigheten av stikkord i domenenavnet som en rangeringsfaktor, mistenker vi at nye TLDs ikke heller kommer til å få alt for stor påvirkning på rangeringer i seg selv. Med dette sagt er det interessant å spekulere i hva de store søkemotorene kommer til å gjøre samkjørt med dette. Kanskje Google åpner for søk i hver enkelt bransje der man kan søke spesielt etter nettsteder i kategorier som «Golf», «Vitenskap» og «Båter»?

Bygge ditt helt egne toppnivådomene?

Om du nå får lyst på ditt eget «.redperformance»-domene så er prisen svært høy, med en kostnad på over 1 million norske kroner per søknad til ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers).  Det er imidlertid viktig å følge med i utviklingen av hvilke nye TLDs som blir mulig å registrere domener under, og dersom det er en bra match for din bedrift, eller om du helt enkelt bør kjøpe det for å unnvike «namenapping».

Brukerperspektivet

Som nevnt finnes det allerede en rekke ulike TLDs å velge mellom.  Domener som .biz og .info har imidlertid ikke vært noen stor suksess siden folk flest føler seg trygge ved å ta i bruk nasjonale- og .com-domenene. Teknologiutviklingen går som alltid betydelig raskere enn brukeradferden. Vi tenker dermed at nye TLDs bør brukes i tillegg til de etablerte TLDs og ikke erstatte dem. For eksempel, en ny bedrift som selger båtforsikring bør ikke kun lansere nettsiden sin på «minbedrift.båt» uten også å kjøpe .no eller .com-domene for å sikre seg direktetrafikken, og unnvike forvirring hos sine brukere.

Hva blir din plan for nye TLDs?

 

Flere artikler…

Google-sertifikat Bra søk-badge
RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler