Nye toppnivådomener skaper muligheter (til forvirring?)
Et toppnivådomene (Top Level Domain, ofte forkortet til TLD) er en måte å inndele nettadresser geografisk eller generisk på internett. Blant annet .no, .eu, .com og .org er velkjente toppnivådomener for oss nordmenn.
I løpet av det neste halvåret vil det lanseres mellom 1500-2000 nye toppnivådomener inndelt i blant annet bransjer og merkevarer, som for eksempel «.blog», «.cars» og «.sports», men også «.lego», «.google» og «.youtube». For en god sum kan du også søke om å lage ditt helt eget!
Hva betyr det for markedsføreren?
Søkemotoroptimalisering
Før lansering av de nye domenene kan vi kun spekulere i hvilken effekt det muligvis kan få, men med tanke på at Google kontinuerlig har misket viktigheten av stikkord i domenenavnet som en rangeringsfaktor, mistenker vi at nye TLDs ikke heller kommer til å få alt for stor påvirkning på rangeringer i seg selv. Med dette sagt er det interessant å spekulere i hva de store søkemotorene kommer til å gjøre samkjørt med dette. Kanskje Google åpner for søk i hver enkelt bransje der man kan søke spesielt etter nettsteder i kategorier som «Golf», «Vitenskap» og «Båter»?
Bygge ditt helt egne toppnivådomene?
Om du nå får lyst på ditt eget «.redperformance»-domene så er prisen svært høy, med en kostnad på over 1 million norske kroner per søknad til ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers). Det er imidlertid viktig å følge med i utviklingen av hvilke nye TLDs som blir mulig å registrere domener under, og dersom det er en bra match for din bedrift, eller om du helt enkelt bør kjøpe det for å unnvike «namenapping».
Brukerperspektivet
Som nevnt finnes det allerede en rekke ulike TLDs å velge mellom. Domener som .biz og .info har imidlertid ikke vært noen stor suksess siden folk flest føler seg trygge ved å ta i bruk nasjonale- og .com-domenene. Teknologiutviklingen går som alltid betydelig raskere enn brukeradferden. Vi tenker dermed at nye TLDs bør brukes i tillegg til de etablerte TLDs og ikke erstatte dem. For eksempel, en ny bedrift som selger båtforsikring bør ikke kun lansere nettsiden sin på «minbedrift.båt» uten også å kjøpe .no eller .com-domene for å sikre seg direktetrafikken, og unnvike forvirring hos sine brukere.
Hva blir din plan for nye TLDs?