Vi rekrutterer! Se ledige stillinger
Du leser "Er du vår nye leder for analyse?"
  • 261 delinger

Tips en venn om "Er du vår nye leder for analyse?"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Med forbehold om tilstrekkelig antall deltakere. Ved en eventuell avlysning varsles dette senest to arbeidsdager før kursdato.

RED Gruppen

Er du vår nye leder for analyse?

Selv om du kanskje sitter godt der du er i dag og det å bytte jobb ikke er noe du går rundt og tenker på, finnes det spennende muligheter for deg som er opptatt av analyse og hvordan riktig bruk av data kan skape resultater.

 

Blir du leder for analyseavdelingen i RED Performance, vil du få muligheten til å jobbe med komplekse analyseoppdrag for store aktører som for eksempel Norsk Tipping, Kolonial, ICE og Bohus. Du vil også få muligheten til å være med å bygge opp og videreutvikle avdelingen som i dag teller fire ansatte, men snart vil vokse. De som jobber i analyseavdelingen i dag er dyktige utviklere, eller data engineers, dedikert til implementering, integrasjoner og teknisk utvikling av datafangst, dataflyt og datavisualisering.

Et uttalt satsningsområde

Analyse er et uttalt satsningsområde i RED, som består av fem samlokaliserte byråer med spisskompetanse innen markedsføring. Et tverrfaglig og svært kompetent miljø med kort vei til ledelsen og raske beslutningsprosesser.

 

Analyseavdelingen i RED Performance jobber på tvers av fagdisiplinene i RED og har ansvaret for å videreutvikle vår markedsføringsteknologi. Avdelingen har også ansvar for å opprettholde og utvide vår Google Analytics Partner-sertifisering, pluss andre relevante sertifiseringer innen analyse og beslutningsstøtte.

En del av ledergruppen

Som leder av analyseavdelingen vil du inngå i ledergruppen i RED Performance med ukentlige ledermøter sammen med lederne for de andre avdelingene; SEO, økonomi, betalt søk og rådgiving. Det er også egne ukentlige møter i analyseavdelingen og i RED Performance.

 

Du må like å jobbe sammen med andre og snakke i forsamlinger, og du vil blant annet bli brukt i pitcher mot nye kunder. Men det viktigste av alt er at du har evnen til å inspirere de ansatte og at du ser nytteverdien av algoritmer, automatisering og data science med tanke på kommersialisering i tiden som kommer. Bransjen står aldri stille og det gjelder å henge med i svingene. Aller helst ligge litt i forkant. Det er selvfølgelig også en fordel med tidligere ledererfaring.

Hvordan RED Performance jobber

Vi jobber aktivt med betalt søk og social media, SEO, beslutningsstøtte og CRO. Analyse, datakvalitet og datafangst er ekstremt viktig i alle ledd av leveransene. Et eksempel er attribusjon med Markov-modellering.

 

For å hjelpe en av våre store kunder med å ta neste steg i datadrevne beslutninger, brukte vi Markov-modellering gjennom open-source plattformer for å attribuere click-stream data til riktig markedsføringskanal. Som datagrunnlag brukte vi 160 000 kundereiser over en periode på fem måneder til å attribuere nøyaktig antall konverteringer til riktig kanal. Noe som også gjorde det mulig å sammenligne attribuering med andre plattformer, hvor det ikke nødvendigvis vises hvorfor og hvordan attribueringen er gjort. Dette for å unngå “black-box”-problemet.

 

Resultatet ble et langt bedre beslutningsgrunnlag for budsjettering enn hva standardmodellene kan by på.

 

For en annen kunde var utfordringen å forenkle måling av resultater uten å gå på kompromiss med kompleksiteten. Ved å ta i bruk en modell for kjøpstrakten og overføre denne til målbare konverteringspunkter, som igjen ble aggregert i tre forskjellige Google Analytics-målepunkter har det blitt enklere å se hvordan forskjellige budskap, kanaler og tidspunkter fungerer nettopp på kjøpstrakten.

 

Metoden vi har utviklet er av stor verdi for både nettbutikker og fysiske butikker med nettsider uten netthandel. Tankesettet er appliserbart til alle nettsteder som er involvert i kjøpsprosesser, men spesielt effektivt for kategorier med lengre beslutningsprosesser.

Hva ønsker de ansatte seg i en leder?

For å finne ut hva slags type leder de ansatte i analyseavdelingen ønsker seg, ga vi dem disse tre spørsmålene:

 

Her er noe av hva de svarte:

 

Hva slags type leder ønsker du deg?

 

”Lead from the front, not from the rear” er et slagord jeg liker når det kommer til ledelse. En leder som har god innsikt i fagområdet, erfaring,  nysgjerrighet og evnen til å sette seg inn i komplekse problemstillinger. Men kanskje det viktigste for min del er de personlige egenskapene. Jeg mener at en god leder har et lynne som er rolig og sindig, men kan skru på knappen når det er nødvendig. En god leder for meg har en stor mengde empati, men også besluttsomhet og evnen til å få ting gjort. Eksempelvis tror jeg Supermann hadde vært en god leder.

 

Hva er etter ditt syn de største utfordringene i markedet fremover?

 

Det er særlig tre ting som er viktig for byråer fremover:

 

Hva forventer du av en leder?

 

En leder som lytter på teamet, viser forståelse, men som også har evnen til å skjære igjennom når det er nødvendig, en fin balansegang det der. Men hovedsakelig en ny god kollega å bli kjent med, ha et god samarbeid med på arbeidsplassen og ta en øl med i ny og ne etter arbeid.

 

Jeg vil ha en leder som også tar rollen som «coach». En leder som ser at hver enkelt ansatt er unik og ser styrker og svakheter til de forskjellige på teamet. Med det som utgangspunkt forventer jeg at en leder kan planlegge individuelle løp som passer inn i våre forskjellige kompetanseprofiler og styrker laget.

 

Frist 14. desember 2017

Kjenner du deg igjen i noe av det som er beskrevet over, og i tillegg fikk lyst til å høre mer om oss og hvordan vi jobber, er vi veldig interessert i å snakke med deg. Ta kontakt og kom innom på en kaffe. Sjefen vår er forresten kaffenerd, så det skal ikke stå på smaken.

Se stillingsannonsen

Portrett av Magnus Strømnes Bøe

Skrevet av Magnus Strømnes Bøe

Magnus Strømnes Bøe er administrerende direktør i RED Performance. Han er også partner og leder eide og fortjente medier-avdelingen.

Flere artikler…

Google-sertifikat Bra søk-badge
RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler