Fem viktige tips fra «Norway on Instagram»
Igår besøkte vi Instagram sitt event ”Norway on Instagram”. Det var mye fokus på hvordan folk bruker Instagram i hverdagen og hvordan man annonserer best mulig. I denne bloggposten deler vi noen av tipsene vi fikk.
OnePiece SoMe-kalkulator
OnePiece har i USA lansert en helt egen ”SoMe-kalkulator”. Denne kalkulatoren beregner hvor mye rabatt du får etter hvor mange fans du har. Flere fans = større rabatt. For hver 500. følger får du $1 i rabatt. Genialt! Du kan lese mer på Dailymail.co.uk
One Piece på IG: https://instagram.com/onepiece
Kreativ branding med origami
Et vanlig bilde av en sjokolade kan være kjedelig å se på. Derfor lager den engelske sjokoladeprodusenten Cadbury veldig lekne bilder til sine brandingannonser:
Cadbury på IG: https://instagram.com/cadburyuk
Video uten lyd
De aller fleste ser ikke videoene på Instagram med lyd. Derfor er det veldig viktig å tilpasse filmene slik at de fungerer minst like bra uten lyd som med.
To eksempler fra Magnum UK:
Magnum UK på IG: https://instagram.com/magnumuk
Bruk minst mulig tekst i bildet
Tenk slik: Facebook er en nyhetsavis mens Instagram er et inspirasjonsmagasin. Brukerne besøker ikke Instagram for å lese om nyheter. Det er en mye bedre og viktigere kanal for branding.
Endringer på Facebook-pages
Den store forskjellen fra en bedriftside på IG og FB er at brukere aktivt går inn på en Instagram-side for å se etter flere bilder. På Facebook er det nesten ingen som går inn på en bedriftsside for å se mer. Derfor bør man ikke legge for mye fokus og tid på å bytte for eksempel coverbilde hver uke på Instagram.
Dette er dog noe Facebook skal forbedre/forandre og skal ifølge Alastair Cotterill lanseres om ikke lenge. Det blir virkelig spennende å se hvordan Facebook skal få oss brukere til å besøke bedriftsider oftere.
Trenger du hjelp med kampanjer/kreative idéer/annonsering på Instagram?
Kontakt oss!