nofollow på lenker i kjøpte flater gir bedre SEO-score
Google kan og vil nedjustere din synlighet i søk om du kjøper lenker for å gjøre SEO. Men i mange tilfeller så er kjøpte lenker ikke nødvendigvis et tiltak ment for å jukse seg til bedre plassering. Eksempelvis pressemeldingstjenester som MyNewsDesk, blogger og andre steder som har en forretningsmodell der man tar seg betalt for innhold.
For å kommunisere dette til Google – slik at de ikke tror at du jukser – er det nødvendig med litt kunnskap om HTML og nærmere bestemt hvordan du kan bruke nofollow-parameteret.
En lenke ser gjerne slik ut:
Blå skrift, strek under – det er en lenke.
I HTML-koden ser det slik ut:
<a href="http://www.hvilkenuke.com/aal/hvilken-uke">Hvilken uke er det?</a>
For å markere at en lenke er kjøpt å betalt må denne koden inn:
<a href="http://www.hvilkenuke.com/aal/hvilken-uke" rel="nofollow">Hvilken uke er det?</a>
Den røde koden sier at lenken er kjøpt og betalt.
Ved å tydelig indikere dette unngår du straff fra Google.
Men ikke ta mitt ord for det, hør hva Matt Cutts sier om nofollow på lenker:
Matt Cutts er Googles webspamsjef og jobber med å luke ut juks fra resultatlistene.
Kilde: https://support.google.com/webmasters/answer/96569?hl=NO