Nettbil anvender sporing til å optimalisere markedsinvesteringene
Nettbil hjelper mennesker med å selge bilen trygt og enkelt. Det selges rundt 500 000 bruktbiler i året, og de største konkurrentene er innbytte ved kjøp av ny bil og Finn.no. RED Performance bistod Nettbil med å skaffe flere kunder gjennom et omnikanalt sporingsoppsett og datadrevet markedsføring. Samarbeidet ble belønnet med sølv i kategorien Lead Performance under INMA Performance Awards 2019, og vi ønsker nå å inspirere andre aktører til å tenke like ambisiøst!
– Hvordan fungerer Nettbil?
Bileiere registrerer seg på Nettbil.no med nødvendige detaljer og får et initielt prisestimat. Deretter leveres bilen for test på nærmeste NAF-senter før over 950 forhandlere får mulighet til å avgi sine bud. Kundebehandlere hos Nettbil kommuniserer med bileier, og dersom ett av budene aksepteres så er handelen gjennomført og pengene kommer inn på bileiers konto. Verdiforslaget ligger i hvor enkelt det fungerer, og at bileiere slipper mye unødvendig “stress og mas” i forbindelse med salg av bil.
– Hva var målet for samarbeidet mellom Nettbil og RED dentsu x?
Målet med samarbeidet var å nå ut til riktig målgruppe med et verdiforslag. Budskapet var hvor rask og enkel prosessen er. Målgruppene skulle blant annet baseres på stegene i prosessen fra registrering til og med gjennomført salg. Med interaksjon online og offline var utfordringen sammenstilling av data. Videre var målet å øke antall registrerte brukere og solgte biler med 10 % per måned.
– Hva ble løsningen?
Nettbil ønsket å samle all relevant data om salgsprosessen på ett sted i Google Analytics. Innsikten skulle anvendes til å optimalisere markedsføringen på antall registreringer og solgte biler, samt initiere et metodisk arbeide for å øke konverteringsgraden på nettsiden. Selgere og bilforhandlere bruker Nettbil.no, og kundebehandlere i Nettbil anvender Asana. Løsningen ble å se på bilen som et produkt som flyttes virtuelt mellom selger og Nettbils kundebehandlere. På veien blir det samlet inn nødvendig informasjon, en NAF-test blir gjennomført, deretter kan bilforhandlere by i en budrunde. Interaksjoner på Nettbil.no spleises med data fra Asana slik at bilen kan følges hele veien. Mengden informasjon er enorm men svært strukturert da den orienteres rundt et kryptert registreringsnummer og e-post som identifikatorer. Reg.nr. krypteres slik at vi ikke bryter med GDPR. Sammenstillingen av data fungerer også retroaktivt, slik at informasjon fra tidligere interaksjoner assosieres med riktig bruker og riktig bil.


– Hva slags resultater er blitt skapt?
All relevant data om kundereisen og salgsprosessen er samlet på ett sted i Google Analytics. Markedsinvesteringene er blitt optimalisert og det er blitt skapt en positiv utvikling i trafikk, antall registreringer, konverteringsgrad og omsetning. Siden samarbeidet startet i april har antall månedlige registreringer og solgte biler i snitt økt med henholdsvis 25 % og 14 % per måned. Det betyr at målsettingen om 10 % økning per måned er mer enn oppnådd!

– Hvordan kan dette inspirere andre?
Det er fullt mulig å bruke Google Analytics for å måle salg som involverer flere aspekter enn bare nettstedet. Nettbils tjeneste har interaksjoner online og offline, men data er samlet og anvendes effektivt for innsikt og optimalisering av markedsinvesteringer. Dette er et eksempel på hvordan sporing ikke bare er rapportering, men kan brukes til å gjøre bedre investeringer for å bygge økonomisk vekst!
Har din bedrift lignende behov? Vi ønsker å snakke med deg som har lyst til å skape økonomisk vekst gjennom innovativ bruk av digital sporing
Ta kontakt via skjemaet øverst, eller ved å sende en epost til marius@redperformance.no.