Mobilannonsering på Søk, Site og Apps - RED Performance
Vi rekrutterer! Se ledige stillinger
Du leser "Mobilannonsering på Søk, Site og Apps"

Tips en venn om "Mobilannonsering på Søk, Site og Apps"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Grunnet kort tidsfrist, faktureres eventuelle kanselleringer med 100% av kursprisen.

RED Gruppen

Mobilannonsering på Søk, Site og Apps

I begynnelsen av året skrev vi at mobilstrategi kommer til å bli en viktig del av performance marketing. Argumentene for å prioritere dette blir flere for hver dag som går. Det finnes fortsatt muligheter å utnytte seg av for de som ønsker å være i forkant av utviklingen.

Antallet mobile søk vokser i rekordfart. Ifølge tall fra Google gjøres ca. 20% av alle månedlige søk fra en mobil plattform. I påsken økte dette tallet til 30%, og under Eurovision Song Contest ble ikke mindre en opp til 38% av alle ESC-relaterte søk under sendingene gjort fra en mobil enhet.

Kostnaden per klikk har for betalt søk lenge vært lavere på mobilt søk, sammenlignet med vanlige datamaskiner. Statistikk fra annonsesystemslevereandører, som Marin Software, indikerer at klikk-kostnaden for betalt søk i snitt er ca. 35% lavere på mobil og ca. 25% billigere på nettbrett, sammenlignet med vanlige datamaskiner. I Norge er imidlertid disse forskjellene enda større på grunn av mindre konkurranse (Google estimerer at det per i dag bare er 1-3% av Norske bedrifter som er mobiloptimaliserte). Det finnes med andre ord store muligheter for norske bedrifter å få svært relevant trafikk til rimeligere kostnader.

Vi gjorde en enkel stikkprøve for å se på volum og kostnad-per-klikk for ulike søkeord og søketermer relatert til disse. Her er resultatene.

adwords-mobil-cpc1

Nylig integrerte også Google sitt mobile nettverk Admob til sin populære AdWords-plattform. Dette innebærer at vi fra samme plattform nå kan annonsere på mobilt søk, mobiloptimaliserte siter, og over 300 000 iPhone og Android applikasjoner.

For å lykkes med mobilannonsering kreves det at nettsiden er tilpasset for dette mindre formatet og drar nytte av de mobile enhetenes unike egenskaper, som for eksempel berøring. Har du også en app kan man også lenke direkte til denne gjennom mobile annonser. For søk kan man også koble annonsen til ditt telefonnummer, for å være tilgjengelig når kunden ønsker å nå deg.

Når et søk gjennomføres på en mobil enhet på Google er det også naturlig å rangere en mobiltilpasset site høyere organisk. Dette gir dermed bedrifter med en mobiltilpasset site en fordel.

Spørsmålet er – hvor stor andel av dine besøkende kommer via mobil, og hva er ditt potensiale? 

[social show_fb=»true» show_google=»true» show_twitter=»true» show_linkedin=»true» counter=»right»]

Portrett av Magnus Nilsson

Skrevet av Magnus Nilsson

Startet RED Performance en sommerdag i 2011 sammen med partnene i RED Gruppen. Har tidligere haft ulike lederroller i performancebyråer under 5 år i London. En mestere på svorsk, vilket ofte syns i bloggen.

Flere artikler…

RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler