Vi rekrutterer! Se ledige stillinger
Du leser "Markedsføring på Snapchat"

Tips en venn om "Markedsføring på Snapchat"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Med forbehold om tilstrekkelig antall deltakere. Ved en eventuell avlysning varsles dette senest to arbeidsdager før kursdato.

RED Gruppen

Markedsføring på Snapchat

Mange bedrifter vil ikke bruke tid og penger på markedsføring på Snapchat fordi ”innholdet forsvinner direkte”. Og ja, innholdet forsvinner etter maks 10 sekunder (og etter 24 timer fra ”My Story”). Er det da verdt å bruke tid og penger på det? JA! Selv om innhold på de fleste andre sosiale medieplattformene vil være der for alltid, så scroller brukerne forbi innholdet raskt. Det er faktisk så mange som 50% som aldri kommer til å se det igjen.

International Business Times melder også at Snapchat har over 4 milliarder videovisninger hver eneste dag. Det er samme tall som Facebook skryter med. Digiday melder også at Cosmopolitan har over 3 000 000 visninger på Snapchat Discover hver eneste dag!
I denne artikkelen tipser jeg om hvordan dere kan bruke Snapchat til kreativ markedsføring. Tenk på at Snapchat-innhold alltid må være enkelt. Du har bare noen få sekunder å formidle ditt budskap på. For å lykkes på Snapchat er det tre enkle ting dere alltid må tenke på: Vær åpen, personlig og overrask dine følgere!

1. Live events
Skal dere på en konferanse? Skal laget ditt spille kamp? Intervju foredragsholdere, spillere eller andre hovedpersoner. Vær obs på at innholdet KUN skal kunne sees på Snapchat og ikke i noen andre kanaler. Man kan alltid legge opp noe av det samme i flere kanaler, men da skal det helst være for å promotere at dere finnes i andre SoMe. F eks. laste opp en snap på Facebook å si at det finnes mer for den som legger dere til på Snapchat.

2. Produktlanseringer / Sneak peaks
Skal dere lansere et nytt produkt? Ta bilde av produktet og legg på noen effekter som gjør det vanskelig å se hva det er. For hver dag som går legger dere på mindre effekter for at siste dagen avsløre hva det er. Det engasjerer og gjør dine følgere nysgjerrige. Det er også veldig enkelt å gjøre en gjettekonkurranse av dette. For eksempel kan den som gjetter riktig først få produktet dere skal lansere.

3. Q/A
Questions and answers (Q/A) er veldig populært på sosiale medier. Bare se på appen Kiwi som ble populært ifjor. Det er jo faktisk nesten det som ER sosiale medier, og det er veldig mange bedrifter som glemmer at monolog IKKE fungerer på SoMe.
For eksempel: Sett av én dag i måneden der følgerne kan få stille sine spørsmål til en spennende person i deres bedrift. Legg ut svarene på My Story.

4. Kampanjekoder
Ved å lage en snap som inneholder en kampanjekode, tvinger (på en positiv måte) dere følgeren å ta skjermbilde. Da vil innholdet vare lenger enn 10 sekunder og følgeren vil med stor sannsynlighet dele bildet med sine venner.

5. Giveaways / lotto
Noe som ofte blir gjort, ettersom det fungerer, er å gi bort giveaways. Det går vell ikke én dag uten at man ser noen gi bort en premie til en tilfeldig utvalgt som liker/deler/kommenterer en post på Facebook. På samme måte kan man gjøre på Snapchat.

6. Bloopers
Lager dere (web)TV-program? Legg ut bloopers fra innspillingen på Snapchat! Har ikke sett noen gjøre det før, men det hadde garantert blitt en suksess. Det er jeg overbevist om.

7. Behind the scenes
Apple har et Snapchat-konto for Apple Music som gir en bak-kulissene-titt på Beats 1 Radio som ofte får besøk av store artister. Kontoen gir et interessant innblikk i DJ/programledernes liv. De intervjuer artister og lar de svare på spørsmål som brukerne spør via Snapchat.

8. Geofiltere
Jeg har de seneste årene laget mange geofiltere til Snapchat. Det er en smart måte å få andre til å bruke dine kreativer til sine snaps. For eksempel laget jeg et filter til RED Gruppen som blir mye brukt av oss som jobber her (hei gratisreklame!). Her kan du lese mer og laste opp dine egne snapfiltere: https://www.snapchat.com/geofilters

En morsom ting Snapchat gjorde mot Facebook og Google i fjor var at de lagde noen mindre positive geofiltere som kun kunne brukes når man var i FB eller Googles HQ.

9. Tegnekonkurranser
En funksjon mange liker på Snapchat er tegnefunksjonen. En idé kan være å ha en tegnekonkurranse der følgerne må sende sine tegninger til dere. For eksempel: Brukerne vet at hver fredag kl 09:00 kommer en ny konkurranse ut på deres ”Story”. Da gjelder det å svare på oppgaven innen kl 16:00 med en tegning. Den mest kreative idéen vinner.

Eller hva med å la dine følgere få lov å designe ditt produkts neste emballasje ved hjelp av tegnefunksjonen på Snapchat?!

10. Emojikonkurranse
En annen kul konkurranse som ligner litt på tegnekonkurransen er om dere isteden legger ut en emoji på deres ”Story”. Den følgeren som klarer å ta en selfie med en grimasje som ligner mest vinner.

11. Bruk følgerne som jury
La dine følgere få stemme på de beste bidragene ved å ta screenshot/skjermbilde/skjermdump av det bidraget de liker best. Når noen tar screenshot får nemlig du beskjed om det, og du ser enkelt hvor mange som har gjort det.

12. Bruk influencers
Sour Patch Kids brukte styrken i ”Influencer-markedsføring” og lagde sammen med Vine-stjernen Paul Logan en rekke snapfilmer under en 5-dagers periode.

Resultat:
120 000 nye følgere på Snapchat
Mer enn 6 800 000 impressions

Mer enn 26 000 skjermbilde
1 900 mentions på Twitter

13. Bytt profilbilde
Snapcode er Snapchats egne vri av QR-kode, og er veldig enkel for besøkerne å bruke. Kodene fungerer perfekt til å bruke som profilbilde på for eksempel deres Twitter- og Facebook-sider.

14. Bruk SnapCode’n på utendørsreklame/print
En rask og effektiv måte å få kontakt med kunder digital er å bruke SnapCode’n i print og utendørsreklame. Hva med å gi alle som legger dere til på Snapchat rabatt på 10% ved neste kjøp?

Snapchat utendørsreklame

15. Sett SnapCode’n på embalasjen
På samme måte som Coca-Cola lot oss få egne navn Sprite inviterer alle sine kunder muligheten å sette sin ”Snapcode” på millioner av Sprite-bokser i Brasil. Ifølge Coca-Cola Brasils byrå, CUBOCC, viser en studie fra Acision at 60 prosent av brasilianske smartphone-brukere foretrekker meldingstjenesterapps som kommunikasjon.

Ved kampanjestart fikk 15 Snapchat-influencers sine Snapcodes printet på Sprite-bokser. CUBOCC melder at disse brukerne tredobblet i antall følgere de siste to ukene.

Selv om antallet brukere øker daglig, er det langt færre bedrifter på Snapchat enn i andre sosiale medier. Skill deg ut fra mengden og begynn å snap!

Tenk også på at folk fotograferer og forbruker mer video på sine telefoner for hver dag som går. Hvilket betyr at vi skaper og blir mer komfortable med å se mer og mer vertikal video. De to store appene i 2015, Snapchat og Periscope, er laget for vertikal video. Facebook og YouTube har nylig oppdatert sine mobile app’er til å spille vertikalt. Det er bare å akseptere at vertikal video (og Snapchat) er kommet for å bli.

Var dette nyttig informasjon? Kom gjerne med en tilbakemelding og del artikkelen

Portrett av Magnus Strømnes Bøe

Skrevet av Magnus Strømnes Bøe

Magnus Strømnes Bøe er administrerende direktør i RED Performance. Han er også partner og leder eide og fortjente medier-avdelingen.

Flere artikler…

Google-sertifikat Bra søk-badge
RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler