Kurs i innholdsoptimalisering med Google Analytics Webgruppen 2014
Takk for hyggelig kurs – her er ressursmateriale og lenker til ting som ble nevnt i kurset.
- Måle faktisk tid brukt på siden
- Hvordan bruke SharedCount til å analysere mest viktige sider (VIDEO kommer)
- Hvordan koble opp Google Webmaster Tools (VIDEO kommer)
- Hastighetsmåling av nettsider
- Spor mailto’s, telefonnummer, dokumentnedlastinger og eksterne lenker med hendelser
- Knekkebrød
Spor mailto’s, telefonnummer, dokumentnedlastinger og eksterne lenker med hendelser
Ut av boksen er det ikke mulig å spore e-postadresser (aka mailto’s), klikkbare telefonnummer, eksterne lenker og dokumenter. Men det fins en vei rundt, nemlig å sette opp Hendelser eller Events i Google Analytics.
Felles for begge metodene under er at dersom du ønsker å definere klikk på en e-postadresse som et konverteringspunkt er at det må settes opp i Google Analytics i tillegg. Dette hjelper utvikleren din deg med, eller så kan du alltids bestille tid hos oss.
Metode 1: Javascript
Om du bruker den gamle versjonen av Google Analytics (søk etter gaq( i kildekoden) så kan du bruke dette scriptet:
http://www.blastam.com/blog/index.php/2013/09/howto-track-downloads-links-universalanalytics
Bruker du den nye versjonen av Google Analytics / Google Universal Analytics (søk etter ga( i kildekoden) kan du ta i bruk dette scriptet:
https://redperformance.no/wp-content/uploads/2014/10/autogaqua-script.txt
Merk at dette er utvikler-mat! Pass også på å presisere overfor utvikler at jQuery (minimum versjon 1.7.1) må brukes på nettstedet og lastes før dette scriptet.
Metode 2: Google Tag Manager
Ved hjelp av Google Tag Manager (gratistjeneste) kan du spore klikk uten å bruke javascript. Dette gir litt mer arbeid til utvikleren som må installere dette – men gir en mer ryddig side. Anbefales!
http://cutroni.com/blog/2013/10/07/auto-event-tracking-with-google-tag-manager/
Måle faktisk tid brukt på siden / mer realistisk bounce rate
Dersom du bruker den gamle versjonen av Google Analytics kan du bruke dette scriptet:
http://briancray.com/posts/time-on-site-bounce-rate-get-the-real-numbers-in-google-analytics
Merk at dette scriptet påvirker fluktfrekvensen. Dersom du tar dette i bruk vil ikke dine fluktfrekvensdata være sammenlignbare med andre nettstedet som ikke bruker denne målemetoden.
Det er mulig å tilpasse dette scriptet slik at det blir tolket til å ikke påvirke, men dette krever litt arbeid.
Bruker du den nye versjonen av Google Analytics – Universal – kan du bruke dette scriptet.
http://cutroni.com/blog/2014/02/12/advanced-content-tracking-with-universal-analytics/
Merk: Dette scriptet påvirker også bounce rate.
En annen tilnærming er denne:
http://www.optimizesmart.com/geek-guide-determining-reporting-real-bounce-rate/
Her suppleres du med kode både for gammel og ny Google Analytics. Igjen, bounce rate påvirkes men her kan du sette en timeout på når grensen for bounce og faktisk verdifullt besøk er basert på tid.
Hastighetsmåling av sider
Bruk Pingdom til å måle hastigheten din:
http://tools.pingdom.com/fpt/
Merk at du må huke av for Amsterdam under Settings.
Dersom du får en hastighet som er tregere enn 1,5 sekund bør du vurdere å gjøre noen grep.
Dersom siden er større enn 1.5 mB bør du også se på om du kan redusere størrelsen på selve siden.