Kurs i innholdsoptimalisering med Google Analytics Webgruppen 2014 - RED Performance
Vi rekrutterer! Se ledige stillinger
Du leser "Kurs i innholdsoptimalisering med Google Analytics Webgruppen 2014"

Tips en venn om "Kurs i innholdsoptimalisering med Google Analytics Webgruppen 2014"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Grunnet kort tidsfrist, faktureres eventuelle kanselleringer med 100% av kursprisen.

RED Gruppen

Kurs i innholdsoptimalisering med Google Analytics Webgruppen 2014

Takk for hyggelig kurs – her er ressursmateriale og lenker til ting som ble nevnt i kurset.

Spor mailto’s, telefonnummer, dokumentnedlastinger og eksterne lenker med hendelser

Ut av boksen er det ikke mulig å spore e-postadresser (aka mailto’s), klikkbare telefonnummer, eksterne lenker og dokumenter. Men det fins en vei rundt, nemlig å sette opp Hendelser eller Events i Google Analytics.

Felles for begge metodene under er at dersom du ønsker å definere klikk på en e-postadresse som et konverteringspunkt er at det må settes opp i Google Analytics i tillegg. Dette hjelper utvikleren din deg med, eller så kan du alltids bestille tid hos oss.

Metode 1: Javascript

Om du bruker den gamle versjonen av Google Analytics (søk etter gaq( i kildekoden) så kan du bruke dette scriptet:

http://www.blastam.com/blog/index.php/2013/09/howto-track-downloads-links-universalanalytics

Bruker du den nye versjonen av Google Analytics  / Google Universal Analytics (søk etter ga( i kildekoden) kan du ta i bruk dette scriptet:

https://redperformance.no/wp-content/uploads/2014/10/autogaqua-script.txt

Merk at dette er utvikler-mat! Pass også på å presisere overfor utvikler at jQuery (minimum versjon 1.7.1) må brukes på nettstedet og lastes før dette scriptet.

Metode 2: Google Tag Manager

Ved hjelp av Google Tag Manager (gratistjeneste) kan du spore klikk uten å bruke javascript. Dette gir litt mer arbeid til utvikleren som må installere dette – men gir en mer ryddig side. Anbefales!

http://cutroni.com/blog/2013/10/07/auto-event-tracking-with-google-tag-manager/

Måle faktisk tid brukt på siden / mer realistisk bounce rate

Dersom du bruker den gamle versjonen av Google Analytics kan du bruke dette scriptet:

http://briancray.com/posts/time-on-site-bounce-rate-get-the-real-numbers-in-google-analytics

Merk at dette scriptet påvirker fluktfrekvensen. Dersom du tar dette i bruk vil ikke dine fluktfrekvensdata være sammenlignbare med andre nettstedet som ikke bruker denne målemetoden.

Det er mulig å tilpasse dette scriptet slik at det blir tolket til å ikke påvirke, men dette krever litt arbeid.

Bruker du den nye versjonen av Google Analytics – Universal – kan du bruke dette scriptet.

http://cutroni.com/blog/2014/02/12/advanced-content-tracking-with-universal-analytics/

Merk: Dette scriptet påvirker også bounce rate.

En annen tilnærming er denne:

http://www.optimizesmart.com/geek-guide-determining-reporting-real-bounce-rate/

Her suppleres du med kode både for gammel og ny Google Analytics. Igjen, bounce rate påvirkes men her kan du sette en timeout på når grensen for bounce og faktisk verdifullt besøk er basert på tid.

Hastighetsmåling av sider

pingdomBruk Pingdom til å måle hastigheten din:

http://tools.pingdom.com/fpt/

Merk at du må huke av for Amsterdam under Settings.

Dersom  du får en hastighet som er tregere enn 1,5 sekund bør du vurdere å gjøre noen grep.

Dersom siden er større enn 1.5 mB bør du også se på om du kan redusere størrelsen på selve siden.

 

Knekkebrød

Portrett av Magnus Strømnes Bøe

Skrevet av Magnus Strømnes Bøe

Magnus har over ti års erfaring fra søkemotormarkedsføring og regnes som en av landets mest kunnskapsrike på området. Han er faglig ansvarlig for søkemotoroptimalisering og sørger for at våre kunder oppnår maksimale resultater fra organisk søk.

Flere artikler…

RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler