Vi rekrutterer! Se ledige stillinger
Du leser "Katalogtjenester til hodebry"

Tips en venn om "Katalogtjenester til hodebry"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Med forbehold om tilstrekkelig antall deltakere. Ved en eventuell avlysning varsles dette senest to arbeidsdager før kursdato.

RED Gruppen

Katalogtjenester til hodebry

Mange små- og mellomstore bedrifter, oss selv inkludert, opplever å bli oppsøkt av selgere av alskens katalogtjenester. Mange katalogtjenester på nettet lover god trafikk og «høye plasseringer i Google», men er det verdt pengene?

yellow-pages-150x150

Katalogtjenester er nettsteder som tilbyr forbrukere informasjon om bedrifter. Forretningsideen går ut på at bedrifter betaler penger for oppføringer på katalogens nettsider, en idé som baserer seg på fortidens originale papirutgave av Gule Sider.

I dagens informasjonssamfunn er slik informasjon enkelt tilgjengelig i søkemotorene. Behovet for katalogtjenester svinner derfor bort, og verdien av en oppføring reduseres. Etter vår mening er det ikke verdt pengene om man ikke kan forsvare en oppføring med analyse som tilsier at oppføringen står for en viss aktivitet og et visst antall henvendelser til din virksomhet. Vår erfaring tilsier at det i de aller fleste tilfellene ikke er verdt pengene.

Om din virksomhet ikke har en egen nettside kan vi forstå at en katalogoppføring er et alternativ for deg. Det er imidlertid ingen oppfordring til å svelge eventuelle agn rått. Vær kritisk og be om dokumentasjon på at tjenesten du vurderer faktisk leverer det de oppgir.

Forskjellige tjenester på nettet, som Varslingslisten.no, deler tips og råd for bedrifter som er usikre på katalogtjenester. De opererer også med svartelister over de useriøse katalogene. Men skal vi tro Næringslivets Sikkerhetsråd snor de useriøse aktørene seg unna raskere enn listene oppdateres. Et kjapt søk etter katalogens navn på nettet kan imidlertid hjelpe deg til å finne informasjon på hvor vidt dette er en aktør til å stole på, eller ikke.

Om du vurderer å bruke penger på en katalogoppføring bør du samtidig vurdere om du for de pengene heller kan lage ditt eget nettsted slik at du lettere kan kontrollere din egen informasjon og varemerke.

Som kunde av RED Performance kan du få nøytral veiledning på hvilke kataloger som er verdt pengene, og hvilke som ikke er det. Kontakt oss i dag dersom du har flere spørsmål om katalogtjenester og markedsføring på nettet.

Flere artikler…

Google-sertifikat Bra søk-badge
RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler