Vi rekrutterer! Se ledige stillinger
Du leser "Google blir sosial med Google+"

Tips en venn om "Google blir sosial med Google+"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Med forbehold om tilstrekkelig antall deltakere. Ved en eventuell avlysning varsles dette senest to arbeidsdager før kursdato.

RED Gruppen

Google blir sosial med Google+

Google+ er det nyeste forsøket fra Internettgiganten på å konkurrere med Facebook og Twitter om brukernes tid på nettet. Istedenfor å finne opp hjulet på nytt, som med det misforståtte Google Wave, eller risikere å skremme bort brukerne gjennom å automatisk koble personer du har hatt kontakt med i påtrengende Google Buzz, har de nå brukt et velkjent design. Ved første øyekast ligner Google+ mildt sagt på Facebook.

google-plus-vs-facebook

Den store forskjellen ligger imidlertid i detaljene. I våre virkelige liv har alle ulik gruppetilhørighet og forskjellige roller. Så også på Internett. For eksempel familie, venner, bekjente og kolleger. Informasjonen vi velger å dele med dem er også annerledes.

Dette har Google tatt på alvor, gjennom metaforen «Circles», eller «kretser» på norsk.  Ved å skape ulike kretser kan man enkelt plassere personer i disse, samt velge hva slags informasjon du ønsker å dele for den kretsen. For eksempel kan du dele en jobb-relatert artikkel med jobbkretsen, mens bildene fra fredagskvelden kanskje egner seg best for dine venner i vennekretsen?

httpv://www.youtube.com/watch?v=BeMZP-oyOII

I dag er det ikke uvanlig at brukere benytter seg av forskjellige sosiale plattformer for ulike behov. For eksempel LinkedIn for business, venner på Facebook og Twitter for å følge interessante mennesker du kanskje ikke kjenner enda (eller noensinne har mulighet til å bli kjent med personlig). Men Google+ gir brukeren mulighet til å få all denne funksjonaliteten på én plattform.

Dets eksistens vil imidlertid, som med alle sosiale nettverk, bestemmes av hvor mange som benytter seg av det. I dagens situasjon er Googles sosiale nettverk fortsatt i teststadiet, og det kreves enn så lenge invitasjoner for å kunne delta (send Magnus en e-post om du vil ha invitasjon).

Google+ i Søkestrategien

Som med Facebook sin «Like», kan du gi tilsvarende stemme til lenker og oppdateringer i Google+. Allerede i en tid har brukere med en Google-konto (Gmail, AdWords, Analytics osv.) kunnet gi en «+1» til resultater i søkemotorene – både organiske oppføringer og søkeordsannonser. Denne anbefalingen kan sees deretter i søkeresultatene for de menneskene du har i dine «kretser».

google-plus-norge-resultat

Med lanseringen av den sosiale plattformen, forventer vi at flere folk vil bruke denne funksjonaliteten og dermed blir det stadig viktigere i søkestrategien. Det første skrittet er å implementere en Google+ knapp på nettsiden din (slik vi har gjort i denne bloggen).

Vi ser frem til å følge utviklingen av Google+ og kommer til å analysere de mulighetene dette har for oss som markedsførere i fremtidige bloggposter.

Vi sees på Google+!

Flere artikler…

Google-sertifikat Bra søk-badge
RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler