Vi rekrutterer! Se ledige stillinger
Du leser "Google fjerner tekstannonser fra høyresiden"
  • 75 delinger

Tips en venn om "Google fjerner tekstannonser fra høyresiden"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Med forbehold om tilstrekkelig antall deltakere. Ved en eventuell avlysning varsles dette senest to arbeidsdager før kursdato.

RED Gruppen

Google fjerner tekstannonser fra høyresiden

Google har valgt å fjerne alle tekstannonser på høyresiden i søkeresultatet. Produktoppføringsannonser og treff fra Googles Knowledge Graph vil vises som tidligere.

 Skjermbilde 2016-02-23 kl. 12.00.21

 Tidlig i desember meldte vi om at Google testet med fire annonseplasser i toppen av søkeresultatet på desktop. For søk med veldig høy kommersiell intensjon vil det nå bli vist fire annonser i toppen av søkeresultatet permanent.

Dette betyr det i praksis

Annonser har en posisjon høyere enn 3 – 4 vil være synlige nederst i søkeresultatet. Færre synlige annonser betyr større konkurranse for å få en visning av akkurat din annonse. Det er naturlig å anta at høyere konkurranse om plasseringene vil øke det generelle prisnivået på annonser i toppen av søkeresultatet, på søkeordene man kjøper i dag.

For annonsører som har annonser plassert i høyresiden (posisjon 4 – 5 og lavere) betyr det at annonsen plasseres, uten andre endringer, man må øke maks kostnad per klikk for å ta en høyere posisjon og bli synlig over bretten. For mange annonsører betyr det også at man ender opp med en så høy kostnad per klikk, at det rett og slett ikke er lønnsomt å by på enkelte søkeord man i dag kjøper.

For forbrukeren er nok dette i stor grad positivt. Det kan bety at mindre annonsører ikke får muligheten til å vist sitt tilbud i like stor grad, og store deler av søkeresultatet blir forbeholdt større annonsører som ikke nødvendigvis regner hjem investeringen på samme måte som mindre annonsører er nødt til å gjøre.

Det stiller høyere krav til annonsører. Kvaliteten og relevansen til annonsen vil bli enda viktigere. De som jobber med AdWords må i større grad utnytte mulighetene man har til å spisse hvem som skal se annonsen gjennom geografisk målretting, remarketing for søkeordsannonser, Customer Match, osv.

Derfor gjør de det

Vi tror grunnen til at Google gjør denne endringen er at tekstannonser på høyresiden får langt mindre oppmerksomhet av brukerne nå, enn da de ble lansert. I 2005 gjennomførte Meditativ en studie som viste at brukerne skanner søkeresultatet horisontalt fra venstre hjørnet til høyre og nedover som skaper et triangel. 

F

Med årene har søkeresultatet i stor grad endret seg med Googles Knowledge Graph, som viser svar på fakta-søk direkte i søkeresultatet. Vi har også fått videotreff, produktoppføringsannonser og prissammenligning direkte i søkeresultatet. Når samme studie ble gjennomført i 2014 ser vi at hvordan personer leser søkeresultatet har endret seg også.

Skjermbilde 2016-02-23 kl. 12.11.29

Nå skannes det i langt større grad vertikalt som gir mindre oppmerksomhet til høyresiden. Man bruker mindre tid for per oppføring og skanner raskt nedover for å finne ønsket resultat å klikke på.

Vi tror Google tar konsekvensen av dette, fjerner tekstannonser fra høyresiden, fortsetter å videreutvikle produkter med høyere engasjement. Vi forventer stor utvikling av Google Shopping med produktoppføringsannonser og treff som gir brukerne svar direkte i søkeresultatet.

Portrett av Christoffer Haugen

Skrevet av Christoffer Haugen

Flere artikler…

Google-sertifikat Bra søk-badge
RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler