Vi rekrutterer! Se ledige stillinger
Du leser "1 raskt Google Analytics-tips for nettbutikker"
  • 92 delinger

Tips en venn om "1 raskt Google Analytics-tips for nettbutikker"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Med forbehold om tilstrekkelig antall deltakere. Ved en eventuell avlysning varsles dette senest to arbeidsdager før kursdato.

RED Gruppen

1 raskt Google Analytics-tips for nettbutikker

Sett opp «Checkout Behavior»-rapporten

Denne rapporten er noe alle nettbutikker bør ha satt opp.
Du finner den under «Ecommerce» > «Shopping Analysis» > «Checkout Behavior» (Betalingsadferd på norsk) så lenge du har aktivert «Enhanced Ecommerce» under innstillingene dine.

Rapporten gir deg en visuell oversikt over hvert steg i «checkout-prosessen» i butikken din, hvor mange besøk som lander innom hvert steg og hva frafallsprosenten i hvert steg er. Stegene i trakten definerer man helt selv.

Dette gjør det ekstremt mye lettere å finne forstyrrelser i nettbutikken din enn før, og den fungerer bra som en rapport til både webmastere, ledere, markedsførere og resten av teamet.

Kort og godt: Hvor mye besøk har vi dratt inn, hvor faller dem bort og hvor mye penger tjener vi?

checkout-behavior-google-analytics-ecommerce

«Checkout Behavior»-rapporten gir deg en visuell oversikt over brukeradferd gjennom utsjekkingsløpet i nettbutikken din. Hvor faller folk av?

(Merk: du kan ikke se data fra tiden før denne rapporten ble satt opp med nettbutikken din)

Tips: Sett opp et par segmenter og sammenlikn rapportene. For eksempel; hvordan presterer besøk fra AdWords VS Facebook?

Checkout_Behavior_Analysis_-_Google_Analytics

Oops! Det ser ut som noe går galt for Explorer-brukerne før de skal inn i betalingsløsningen.

Under den visuelle fremstillingen av rapporten ligger en tabell der du kan bryte ned tallene og se frafallsprosenter per nettleser, trafikkilde, kampanje osv.

Dette gjør det enkelt å identifisere hvilke brukere som har høyest frafallsprosent – men om årsaken er en god gammeldags teknisk bug eller bare dårlig User Experience design må du finne ut av selv.

Du kan også gå mer i dybden ved å analysere egendefinerte segmenter eller sammenlikne datoperioder.

Trenger du hjelp med Google Analytics kan du ta kontakt med RED Performance her.

Flere artikler…

Google-sertifikat Bra søk-badge
RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler