Ferietrendene du bør være bevisst på i 2015
Du lever i en verden der vi er online når og hvor vi vil. Det handler i dag om ”mikro-moments”, hvor 80% av befolkningen har en smarttelefon og 90% av kundene dine starter kjøpet på én enhet, for så avslutte kjøpet på en annen. Dette er et resultat av vår nye mobile ”shopping-assistent” som har endret kjøpsadferden til forbrukerne.
Trendene viser at vi er mer tilkoblet i og før ferien enn noensinne. Vi har sett på Google-data og funnet 5 shopping-trender for 2015 du bør være bevisst på:
- Vi er mer tilkoblet enn tidligere
- Vi kjøper mer på små skjermer
- Kundene kjøper lenge før helligdagene
- Merkevarelojaliteten blir utfordret av andre merkevarer
- Kjøpere bruker i større grad Youtube-video
Den mest tilkoblede feriehandelen noensinne
Det brukes mer tid i ”research-fasen”, hvor vi i større grad sammenligner produktene opp mot hverandre. 40 % av feriehandelen i 2014 skjedde over nett og 78% brukte internett som en del av evalueringsfasen. Det var bare 29 % som stolte på venner, familie og kollegaer før en kjøpssituasjon, som tyder på at vi stoler mer på egne kilder. Det har også vært en økning på 114 % i lokale søk som viser at synligheten i søkemotoren er ekstremt viktig.
Store penger ble brukt på små skjermer
Av nettkjøp i 2014, var 1 trillion dollar og 28 % av alle retail-salg, påvirket av mobilsøk. 53% av de som kjøpte online, brukte smarttelefoner eller nettbrett. Dette hadde en 41% økning fra året før! Det er forventet at hele 40 % av ecommerce-salg blir fullført på en mobiltelefon mot slutten av 2015.
Feriehandelen begynte før feriedagene
Har du planlagt julehandelen? Trenden viser at vi nå i større grad kjøper lenge før helligdagene. 48 % sa de var ferdig med julekjøpene før 30 november, opp 40 % fra 2013. Videre sa 25 % at de var ferdig julehandlen før halloween og 44 % utnyttet førjulstilbud.
Merkevarelojaliteten blir utfordret
Kunder er i større grad åpne for kjøpe fra konkurrerende bedrifter nå enn tidligere. Nyetablerte butikker og merkevarer tok en stor del av kjøpene som skjedde over nett. Google forteller at over 50% av respondentene i undersøkelsen var åpne for å kjøpe fra en ny forhandler, tall som har økt signifikant fra 2013.
Shopperne bruker mer Youtube-video enn tidligere
Youtube-profiler hadde mer påvirkning på kundene enn ekspertene hadde. Undersøkelsen viser at av de som så video, brukte 80% Youtube i sammenheng med produktvurderinger.