Facebook struper organisk rekkevidde
Facebook struper organisk rekkevidde for salgsfremmende innlegg i nyhetsstrømmen. Dette skjer som et resultat av en brukerundersøkelse fra Facebook, med flere hundre tusen deltakere, om innholdet i nyhetsstrømmen.
Endringen trer i kraft fra januar 2015. Sider som poster salgsfremmende innlegg, bør forvente en kraftig reduksjon i organsik rekkevidde over tid.
Dette gjør innlegget salgsfremmende
I følge undersøkelsen er det noen egenskaper som gjør organiske innlegg for salgsfremmende:
- Innlegg som kun fremmer kjøpe av et produkt eller installasjon av en app.
- Innlegg som fremmer deltagelse i kampanjer og konkurranser, uten noe sammenheng.
- Gjenbruk av innlegg med nøyaktig samme innhold som annonser.
Eksempler Facebook viser til:
Høy konkurranse i nyhetsstrømmen
Det er høy konkurranse for å få innlegg inn i nyhetstrømmen. Du har i gjennomsnitt 1.500 potensielle innlegg som kan vises i nyhetsstrømmen hver gang du logger på Facebook. For de med mange venner og som liker mange sider kan tallet være så høyt som 15.000.
Gjennom flere tusen ulike faktorer, Facebook mener er relevante for deg, reduseres dette antallet til ca. 300 innlegg du faktisk får i nyhetsstrømmen.
Skal du nå ut, må du betale
For et par år siden sa Facebook at du når ca 16% av egne fans organisk. Nye rapporter (ikke fra Facebook) viser at denne andelen er synkende og så lav som 6% i år.
Trenden med synkende organisk rekkevidde ser ut til å fortsette. Skal du nå ut til kunder på Facebook, må du heretter betale for det.
Kilder: