Høydepunkter fra eHandelsdagen 2014
Gikk du glipp av eHandelsdagen 2014 eller glemte du notatpad’en hjemme?
Ingen fare!
Jeg har laget en oppsummering av hovedforedragene og helt i bunnen finner du en liste over punkter fra miniforedragene som jeg fikk ned på papir.
Har jeg glemt å ta med noe viktig?
Tweet til meg eller send meg en e-post på therese@redperformance.no
Innholdstrategi og SEO for nettbutikker
Ved Magnus Strømnes Bøe
Magnus er partner og Head of SEO i RED Performance
Lag innhold som løser problemer som er relevante for din merkevare
Montér er godt synlig på «bygge terrasse» selv om det de selger er «terrassebord».
Delbart innhold er godt innhold
Qz.com publiserer ikke innhold som har er lengde mellom 500 og 800 ord da de har funnet ut at dette ikke blir delt.For Qz.com fungerer veldig kort og aktuelt innhold og lange dyptpløyende artikler. Finn ut hvilket innhold som fungerer for deg og hva som blir delt i din bransje og ta lærdom av det!
Plasser innholdet ditt også utenfor nettstedet ditt
På den måten er det mye lettere å få eksponert deg og det du tilbyr overfor de som ikke kjenner deg. I tillegg er det lettere å få lenker og omtale på den måten, noe som Google vektlegger. Innhold utenfor nettstedet ditt gjør deg mer synlig i organisk søk
Drit i konverteringsraten, så lenge omsetning og trafikk vokser betyr det bare at du får nye brukere
De siste trendene innen konverteringsoptimalisering
Ved Mogens Møller
Mogens driver sitt eget selskap i Danmark og er spesialist i konverteringsrateoptimalisering.
De fleste nettbutikker er ordremottakere
Dette er ikke godt nok i 2014. Nettbutikker må være selgere og rådgive kundene og lede til kjøp
Vis gode produktbilder
Gjerne så mange som mulig. Det øker konverteringsraten (eBay økte konverteringen med 7% ved å bruke to produktbilder i stedet for ett). Bruk overlay i videoannonser («shop this item» overlay for et klesmerke)
Bruk filtre på mobile enheter
Ellers forsvinner kundene raskt. Man ønsker ikke å bla gjennom en lang liste på mobil. Gjør søk like enkelt på mobil som på data
Pop-ups er ikke farlige
Hvis de brukes intelligent og med omtanke. Case: Pop-up førte til 591 % flere påmeldinger til nyhetsbrev
25 % forlater nettsiden dersom lastetiden er på 4 sekunder eller mer!
Bruk av Facebook for salg i nettbutikker
Ved Mats Lyngstad
Mats jobber med Facebook i Venture Factory.
Mats Lyngstad snakket om hvordan man kan selge med Facebook og lykkes. Først og fremst må annonsører optimere annonser og innlegg for News-Feed og ikke selve siden. Det er kun et fåtall som besøker den! Du må designe historier for newsfeed. Ved å bruke egendefinert publikum fra din egen database og speilpublikum kan du nå eksisterende kunder eller kunder som likner de.
For å lykkes med eHandel på Facebook – kort oppsummert:
- Bruk målrettet distribusjon
- Lag en fleksibel plan
- Design historier for News Feed, ikke Company Page.
Test -> Analyser -> Juster = repeter!
Enhanced eCommerce i Google Analytics
Ved Eivind Savio
Eivind er fagansvarlig for webanalyse i Metronet
Enhanced Ecommerce er en kioskvelter innen nettbutikkanalyse, og gir deg muligheten til å analysere og optimalisere hele kundereisen i nettbutikken.
Ved hjelp av Enhanced Ecommerce kan man analysere:
- handleadferd
- betalingsadferd
- produktresultat
- produktlisteresultat
Close the loop med remarketing, det er mye mer tilgjengelig med Enhanced Ecommerce.
Grafer som går opp er VAKKERT!
Hvordan lykkes med ehandel?
Ved Karl Philip Lund
Karl Philip er eier av og driver selskapet Kingspoint.
Hvilket bord skal du sitte på for å lykkes med eHandel?
I poker er det viktigste at du setter deg på det riktige bordet. Det samme kan sies om ehandel, det er omå gjøre å velge riktig bord her også. Karl Philip definerer tre konkrete tiltak for nettbutikker for å øke salg:
- Bruk pop-ups – Tilpass til mobil
- Få tak i e-post tidlig – Log-in med Facebook er ikke fordelaktig viser studier
- Lek med ord – Den mest effektive måten å gjøre konverteringsrateoptimalisering på
SEO, SEM, CRO eller RTB? Gå for BKO – BankKontoOptimalisering!
Høydepunkter fra miniforedragene:
- Skriv gode produktbeskrivelser som fokuserer på fordeler, ikke egenskaper
- Merking med Trygg Ehandel ga økt konverteringsrate med 18,7 %
- 41 % handler på nett i måneden
- 25 % som har kjøpt på nett refunderer varer
- 7 av 10 ungdom prøver i butikk og handler på nett
- 9 av 10 handler på nett
- Norske nettbutikker må tenke internasjonalt – og tørre!
eHandelsdagen var utrolig nyttig og godt gjennomført.
Med en strålende konferansier i Hans-Petter Nygård Hansen, dyktige foredragsholdere og topp oppvartning ble det en svært lærerik og vellykket dag!
Bra jobba Inevo og Kenneth Dreyer!