Du trenger mindre innhold, ikke mer
Vi har tidligere skrevet om hvordan hele 86% av det som publiseres nesten ikke leses, og dermed har vårt råd i disse content marketing tidene vært «cut the crap!» gjennom en solid metodikk for å skape relevant innhold.
En ny undersøkelse har analysert 200 millioner nettsider og belyser problemet med at 29% av nettstedene har duplikat innhold. Dette betyr at ved en tidligere anledning er det blitt publisert samme innhold på flere steder.
Dette får potensielt to alvorlige konsekvenser:
- Du risikerer å forville brukeren med tvetydig innhold da det er vanskeligere å alltid ha innholdet synkronisert
- Du skaper støy for Google som betyr at du risikerer å tape posisjon
Det finns selvfølgelig legetime årsaker til å ønske å krysspublisere innhold, men vår erfaring fra utallige prosjekter i diverse bransjer, tilsier at duplikat innhold for de aller fleste er et symptom på manglende kontroll.
Det gyllende mantraet om å «skape det for brukeren, og ikke for Google» gjelder som alltid, men som nettstedseier må vi være tydelige ovenfor Google om hvordan dette bør håndteres for å ikke tape posisjon.
Har du kontroll på hvordan du håndterer duplikat innhold fra et bruker- og markedsføringsperspektiv?