Derfor er ikke de 5 første sekundene på YouTube like viktig
Du har sikkert hørt det før: Annonserer du på YouTube har du bare 5 sekunder på å overbevise seerne om at de burde fortsette å se på videoen. Vel, dette er en modifisert sannhet.
To annonseformater
På YouTube er det hovedsaklig to forskjellige måter å annonsere på:
- In-display – Annonsen vises i søkeresultatene og i listene
- In-Stream – Annonsen vises før-under-etter formatet
5-sekunders regelen gjelder kun for In-Stream formatet der annonsen vises før, under, eller etter en video på YouTube. Og det er her det er viktig å overbevise seerne om å ikke skippe annonsen din etter 5 sekunder.
Velger du In-display formatet kan du glemme 5-sekunders regelen, for dette er annonser som vises ved siden av andre videoer i søkeresultatet på YouTube. Her kan du ha lengre videoer som forklarer mer om produktet eller bedriften din uten å tenke for mye på de første 5 sekundene.
Øk seertallene
Videoen burde selvfølgelig fortsatt være relevant og interessant, men seerne har tross alt valgt å klikke på videoen for å se den, så de 5 første sekundene er ikke lenger like kritiske. Det er imidlertid noen småting man burde tenke på for å øke seertallene:
- Begrens visningene til søkeord som er relevante for bedriften eller produktet.
- Fortell så mye som mulig om produktet eller bedriften. Gi seeren et godt innblikk.
- Lag et godt miniatyrbilde som representerer annonsen
- Lag en god overskrift
Kombiner formatene
Et lurt triks er å bruke begge formatene når man annonserer på YouTube. Bruk In-display for videoer som er rundt 90 sekunder lange og som gir så mye informasjon som mulig. Kort denne videoen ned til 30 sekunder, pass på at de første 5 sekundene er veldig overbevisende, og kjør den som In-Stream video.