Dette må du vite om «Brukere» i Google Analytics
«Brukere» og «Nye brukere» i Google Analytics er tvilsomme KPIer for evaluering av markedsføring og atferd på nettsider.
Oppsummert for deg med dårlig tid:
- Å anvende «Brukere» som målepunkt i Google Analytics fungerer ikke lenger med et standard sporingsoppsett.
- Årsaken er strengere retningslinjer fra de som lager nettlesere, herunder Apple Safari, Mozilla Firefox og Microsoft Edge. Flere ventes å følge etter.
- For bl.a. Nettbil har RED dentsu X endret måten webanalyse gjøres på, slik at man omgår denne problematikken uten å bryte med GDPR og personvernet generelt.
- Ta kontakt om du vil ha hjelp med webanalyse.
– Hva er viktig å vite om målingen av «Brukere»?
- Folk flest anvender flere nettlesere og devicer, og gjerne med ulik intensjon. For eksempel gjør undertegnede produktsøk nesten utelukkende på mobil, mens kjøp ofte gjøres på desktop.
- ITP, ETP og øvrige tiltak fra nettleserleverandørene effektivt tar knekken på cookies. Også førstepartscookies, som den GA setter, rammes nå hardt.
Effekten kan observeres ved at «Nye brukere» har en urealistisk sterk økning. Se skjermbildet nedenfor som viser en stor økning i «Nye brukere» primært drevet av trafikk i nettleseren Safari. Øvrige dimensjoner og beregninger knyttet til brukere påvirkes også av dette, det samme gjelder attribusjon av omsetning. For annonsører med lengre kundereiser, altså hvor kundene bruker lang tid fra behovet oppstår til kjøpet gjennomføres (f.eks. ved kjøp av bolig), vil det å følge enkeltpersoner gjennom kjøpstraktens faser bli vanskeligere enn før, og attribusjonen av salget vil mest sannsynlig tilfalle markedskanalene på en svært urettferdig måte. Kanaler som anvendes til å bygge merkevare og skape oppmerksomhet vil typisk ikke bli kreditert med omsetning, og må derfor evalueres på andre måter.
– Antallet brukere er så enkelt å forholde seg til, hva gjør jeg nå?
Som byrå jobber vi daglig med ulike aktører i det digitale annonsemarkedet. «Brukere» er åpenbart en fristende KPI å anvende da den tilsynelatende er det nærmeste man kommer markedsstørrelse og -penetrasjon. Vi anbefaler å gjøre analyser for å eventuelt avdekke i hvilken grad disse tallene er misvisende. Som bildet over illustrerer finnes det bra med indikasjoner i GAs egne rapporter: Dersom det plutselig er et stort hopp i antallet nye brukere så er det mest sannsynlig ikke til å stole på. Antallet sesjoner er fortsatt en utmerket KPI som kommuniserer antallet unike kundemøter. Attribusjon av omsetning er en større problemstilling, ta kontakt dersom du ønsker mer informasjon.
– Kan jeg ikke lenger kartlegge atferd på bruker- og segmentnivå?
Joda. Én løsning er å konfigurere sporingsoppsettet slik at man identifiserer brukerne basert på personlig kryptert informasjon. Les her om hvordan vi gjorde nettopp dette for Nettbil. I forlengelse av et slikt tiltak blir det viktig å insentivere innlogging. Generelt, i møte med denne typen endringer er det viktig å tenke løsning og ikke problem. Grepet f.eks. Safari gjør handler om hensynet til oss som forbrukere. I RED dentsu X er vi stolte av å være med på å drive frem nye teknologiske tilnærminger!