RED Performance på Brighton SEO 2017
Den 5. april (2017) dro SEO-teamet til Brighton for å delta på konferansen Brighton SEO som arrangeres to ganger hvert år. Det er første gangen at RED Performance deltar. BrightonSEO er en STOR konferanse! Anslagsvis 3500 markedsførere, teknologer og andre interesserte deltok på konferansen like utenfor London.
Den første dagen dro Kristin, Julie, Erlend, Silje og undertegnede på kurs hos Christoph C. Cemper i link building og SEO-verktøyet Link Research Tools (LRT). Kristine, Michael og John fikk samtidig kursing i Practical CRO, ledet av Joe Doveton.
Link building -kurset var omfattende, og tok for seg mye – men et par umiddelbare ting var ganske spennede:

Bruk heller temporær videresending (302) enn 301.
- 302-videresending er bedre å bruke enn 301. Grunnen er at Google nedgraderer verdien av lenker som peker til en 301 over tid.
- Masse-videresending til hovedsiden fra «dype» URL’er behandles som en myk 404 av Google.
Videresendinger er det med andre ord viktig å ta seriøst. Tar du snarveier kan det straffe seg.
I kurset Practical CRO presiserte Doveton hvor viktig det er å starte CRO-prosessen med en «Google Analytics Health Check», og å gjennomføre hastighetstester og optimalisering som en initiell del av arbeidet med CRO.
På fredag dro vi på foredraget til Marcus Tober som jobber for Search Metrics. Temaet for foredraget var datadrevet SEO og innholdsmarkedsføring. Selv om han hadde et selgende foredrag, så var det selgende på en behagelig måte. Star Trek-tematikken i presentasjonen var god og gjennomarbeidet, og han leverte mange nyttige take-aways:
- Rangeringsfaktorene blir i større grad mer spesifiserte på tvers av bransjer, temaer og søkeord. Det blir derfor forskjellige regler for hva som er god SEO avhengig av hvilken bransje man er i.
- Video står for nesten 70 % av innholdet som blir konsumert på Internett, så det blir med andre ord stadig viktigere å lage denne type innhold der det er relevant.
- Rydd opp i innhold med lav trafikk ved å sette opp videresendinger. Slik kan de gjenværende sidene få større synlighet og bedret posisjon i resultatlisten.
- Søkeord tidlig i kundereisen har et høyere søkevolum enn søkeord lenger ned i kjøpstrakten. Dette var ikke nytt, men er fortsatt et viktig poeng opp mot merkevarebygging.
SEO er egentlig artificial intelligence (AI) optimization. Foredraget til Neill Horie baserte seg på nettopp dette, og ga et interessant blikk på hvordan AI legger til rette for nye måter å interagere med Internett.
Neill viste til at Google har funnet at 20 % av søk på Android i 2016 ble gjort via stemmesøk, og at andelen av denne type søk øker. Etterhvert som ny teknologi blir tilgjengelig for å interagere med nettet, blir det nødvendig at innholdsprodusenter tilpasser seg nye krav fra brukerne. Vi bør bruke dette til å svare på spørsmål ved hjelp av bots basert på det vi kan om søk, spørsmål eller egentlig best; intensjoner.
Her er noen take-aways fra de resterende foredragene vi dro på:
Sean Butcher «So you think you know canonical tags»:
- Beste praksis ved bruk av canonical tags på utlistingssider: lag en «se alle produkter her»-side og sett canonical til denne
siden.
- For at en canonical tag skal fungere må innholdet på sidene være svært likt, hvis ikke blir den ignorert av Google.
Claudia Higgins «Getting the most out of the SEO data you can get for free»:
-
Eksterne faktorer som vær, arrangementer, ferie og fridager, trender og lønningsdager etc. påvirker søkemønsteret vårt
-
Undersøkelser gjennomført av selskapet Argos viste en økning av merkevaresøk i forbindelse med store, uforutsette værforandringer.
Roxana Stingu «WordPress optimisation beyond the Yoast plug-in»:
- For mange plugins i WordPress kan forverre hastigheten på nettstedet – vær derfor selektiv, og slett de du ikke bruker.
Til tross for at flere av foredragene kom med informasjon som vi allerede visste fra før var det også verdifullt å få verifisert at man er på riktig spor. Her kan du lese alle foredragene fra BrightonSEO.
Mellom slagene fikk vi også tid til å utforske litt av det Brighton hadde å by på: