Vi rekrutterer! Se ledige stillinger
Du leser "Bing og søkemotoroptimalisering"

Tips en venn om "Bing og søkemotoroptimalisering"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Med forbehold om tilstrekkelig antall deltakere. Ved en eventuell avlysning varsles dette senest to arbeidsdager før kursdato.

RED Gruppen

Bing og søkemotoroptimalisering

I forrige uke fikk jeg et spørsmål fra en kunde som hadde fått kritikk for å ikke fokusere på Bing i SEO-prosjektet vi jobber med.

Hvorfor jobber vi ikke mot synlighet i Bing? bing-seo-300x231

Det er to grunner til det:

  1. Tallenes tale
  2. Retningslinjer for SEO


Det er lite statistikk å oppdrive om søkemotorbruk, meget mulig fordi markedsandelen til Google i Norge ligger et sted mellom 90 – 95 % (tall fra Google selv).

Tallenes tale

MVF Global opplyser om at fordelingen mellom søkemotorer i Norge er slik:

Det står ikke noe sted om hvor MVF har disse tallene fra. Bing leverer nå Yahoo! sine søkeresultater, Ask Jeeves ble til Ask.com i 2006 – dette er nok gamle tall. Google markedsandel på 90 – 95 % er det bred enighet om i SEO-miljøet. Så ut i fra et prioriteringshensyn er det absolutt mest hensiktsmessig å legge eggene i kurven til Google.

SEO-retningslinjer

For mange herrens år siden jobbet jeg i selskapet Websynergy, som før hadde det fengende navnet Webhit. Det var i de glade dager da webstat-countere fortsatt ikke var uvanlig og Shakira sang Whenever, wherever. Søkemotormarkedet var langt mer fragmentert og for å håndtere oltidslevninger som Altavista, Alltheweb og MSN (Inktomi), i tillegg til Google, lagde vi dedikerte sider per søkemotor, og det fungerte ganske bra. For å vite hvordan vi skulle skrive innhold for hvilken søkemotor brukte vi reverse engineering for å forstå hvordan vi skulle skrive innhold for Altavista kontra Alltheweb kontra Google.

Dette er etter dagens standard / retningslinjene til Google helt uhørt. Å skrive innhold primært for søkemotoren, og attpåtil lage duplikater av innholdet skal ikke gjøres.

Så spillereglene for søkemotoroptimalisering forhindrer oss i å målrette sider mot spesifikke søkemotorer, som for eksempel Bing.

Av 

 

Portrett av Magnus Strømnes Bøe

Skrevet av Magnus Strømnes Bøe

Magnus Strømnes Bøe er administrerende direktør i RED Performance. Han er også partner og leder eide og fortjente medier-avdelingen.

Flere artikler…

Google-sertifikat Bra søk-badge
RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler