Betalt eller Organisk søk – er det spørsmålet?
Et vanlig spørsmål når det gjelder søkemotormarkedsføring er om man bør benytte seg av betalte søk selv om man har gode organiske plasseringer. Vår erfaring med egne tester i ulike bransjer har, i de aller fleste tilfeller vist at dette har en positiv effekt, da det gir en positiv løft i det totale antallet klikk og inntekter.
En god søkemotorstrategi handler ikke om å velge enten organisk eller betalt søk, men å finne den rette balansen for å maksimere den totale effekten.
Google publiserte nylig også en ny rapport (pdf) som ytterligere bevis på våre egne tester. Deres resultater viser en økning på 89 % ekstra trafikk ved hjelp av betalte søk.
Relatert til dette spørsmålet er også hvor vidt man bør by på sitt eget varemerke. Vårt svar er som regel «ja«.
Noen fordeler med å by på sitt eget varemerke:
- Blokkere ut konkurrenter
- Bedre kontroll på budskapet
- Velg spesifikke destinasjonssider for å øke konverteringen og brukeropplevelsen
- Høy ROI
Varemerkesøk er et resultat av dine samlede markedsføringstiltak – både offline og online. For eksempel gir trykte annonser eller TV-reklame ofte direkte utslag i økt antall varemerkesøkninger. Å mislykkes her er som å vrikke foten før mål i et langdistanseløp. Vi hjelper deg gjerne med å styrke ankelen, og nå mållinjen.