Betaler DU for verdiløs AdWords-trafikk?
Vi har alle opplevd å trykke oss inn på en lenke og deretter lande på en side som ikke lenger eksisterer. Det er det vi kaller en 404-side eller en feilmeldingsside. En nettside utvikler seg stadig og nye sider kommer til, mens andre blir fjernet, lenker blir ødelagte, mens andre blir reparerte. Det er kjedelig nok i seg selv å sende trafikk til 404-sider, men mange betaler for å sende trafikk til disse sidene i AdWords uten å vite om det.
3 grunner til å ikke sende trafikk til en 404-side
- Du kaster penger ut av vinduet
La oss ta det mest åpenbare først. Når noen klikker på din annonse i Google, koster det deg penger. Dersom du sender trafikken til en 404-side, vil pengene du betalte for klikket være fullstendig bortkastet.
- Du irriterer forbrukerne
En forbruker søker i Google og velger din annonse fremfor alle de andre treffene som dukker opp. Han trykker seg inn og lander på en feilmeldingsside. Vi kan alle kjenne oss igjen i hvor irriterende det er.
- Du må betale mer per klikk
Google straffer irrelevans og dårlig kvalitet ved å gi lavere kvalitetspoeng. Jo lavere kvalitetspoeng Google gir deg, jo mer må du betale per klikk. Dersom du sender trafikken til en 404-side, vil Google etterhvert stoppe annonsen og redusere dine kvalitetspoeng. Med lavere kvalitetspoeng ender du opp med en høyere kostnad per klikk.
Vil du slutte å kaste penger ut av vinduet?
Google AdWords oppdager noen 404-sider og vil i de tilfellene ikke godkjenne annonsen. Likevel er ikke dette pålitelig nok da systemet ikke oppdager alle 404-sider, i tillegg til at den bruker tid på å oppdage det. Hvis det har gått så langt at AdWords har deaktivert annonsen, har du allerede mistet kvalitetspoeng.
Red Performance sitt egenutviklede verktøy Kaizen har en funksjon som aktivt søker etter 404-sider og oppdager det med en gang. Alle våre kunder legges inn i dette verktøyet og slipper dermed å kaste penger ut av vinduet ved å sende trafikk til 404-sider.